Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Traka ASSA ABLOY

IDIS

NIBHV

Hikvision

Genetec

Lobeco

Unii

Securitas

EAL

Uniview

i-Pro

Oribi ID Solutions

ASSA ABLOY

Brivo

CSL

ASIS

Alarm Meldnet

G4S

Secusoft

Avigilon Alta

Centurion

SmartSD

Regio Control Veldt

Eizo

Connect Security

Gold-IP

Seris

SOBA

HD Security

Milestone

NetworxConnect

ADI

VideoGuard

Bydemes

Advancis

CardAccess

Nenova

Seagate

PG Security Systems

Aritech

Add Secure

Paraat

CDVI

Hanwha Vision Europe

Ajax Systems

VEB

ARAS

Bosch Security Systems

SmartCell

VAIBS

Eagle Eye Networks

2N

Masset Solutions

20face

Paxton

HID

Sequrix

Network Optix

VVNL

DZ Technologies

Trigion

OSEC

Explicate

VBN

Top Security

BHVcertificaat.online

Crown Security Services

Multiwacht

Kiwa

Alphatronics

Akuvox

Optex

SMC Alarmcentrale

Service Centrale Nederland

Dero Security Products

Mensen willen privacy inleveren voor verbeterde dienstverlening

4 mei 2006
Redactie
15:49

Hoewel privacybescherming overal in de wereld een belangrijke zorg is, wijst nieuw onderzoek van Unisys uit dat traditionele idee?n over het gebruik van privacygegevens achterhaald zijn. Het onderzoek laat zien dat een meerderheid van de consumenten wereldwijd bereid is persoonlijke gegevens te delen als ze zeker weten dat deze informatie goed beschermd wordt en als het voordeel oplevert op het gebied van gebruiksgemak bij het afnemen van diensten.

Uit de eerste wereldwijde studie op dit gebied komt naar voren dat 71 procent van de consumenten wereldwijd zou willen beschikken over een multifunctioneel identiteitsbewijs, dat door tal van organisaties geaccepteerd zou worden als verificatie voor toegang tot systemen of locaties. De meest genoemde functies in dit verband waren toegang tot transportmiddelen als trein, bus en vliegtuig, toegang tot openbare gebouwen (stations, vliegvelden), grensoverschrijdend verkeer (douane) en toegang tot internetaccounts.

?Uiteraard vragen mensen om privacy en hebben ze daar ook recht op?, zegt Mark Cohn, Vice-President Homeland Security Solutions bij Unisys. ?Maar wanneer duidelijke voordelen kleven aan het delen van informatie, zijn veel mensen bereid een deel van hun privacy op te geven met het oog op gebruiksgemak. Het is duidelijk dat de vrijwillige adoptie van ID-authenticatie mogelijk is, wanneer partijen elkaar vertrouwen.?

De studie wijst ook op de voorkeuren van consumenten als het gaat om de technologie voor het verifi?ren van iemands identiteit. Meer dan twee derde van het publiek (67 procent) zou biometrie, zoals vingerafdruk- of spraakherkenning, kiezen. 66 procent ziet biometrie tevens als een ideale methode om fraude en identiteitsdiefstal tegen te gaan. Deze resultaten betekenen een lichte stijging ten opzichte van eerder onderzoek door Unisys in september 2005, toen nog 61 procent biometrie als voorkeur noemde voor preventie van fraude en identiteitsdiefstal.

Andere uitkomsten van het onderzoek zijn:

* Bankinstellingen worden door het publiek het meeste vertrouwd om een multi-purpose identiteitsbewijs uit te geven (46 procent). 45 procent noemt een speciale daarvoor opgerichte overheidsinstelling. Slechts 40 procent ziet de politie als meest betrouwbare partij om identiteitsbewijzen uit te geven, 38 procent noemt een speciaal in het leven geroepen commercieel bedrijf als meest betrouwbaar.

* Meer dan 68 procent van de consumenten vindt het belangrijk dat het identiteitsbewijs ook over de eigen landsgrenzen te gebruiken is.

* Noord-Amerikaanse en Aziatische consumenten zijn bereid meer persoonlijke informatie te delen dan Europese en Latijns-Amerikaanse.

* Inwoners van Noord-Amerika, Europa en Azi? zijn meer geneigd hun gegevens te delen met overheidsinstanties dan met bedrijven. In Latijns-Amerika delen consumenten hun persoonlijke gegevens liever met bedrijven dan met overheden.

Het onderzoek werd uitgevoerd door het Ponemon Institute, dat gespecialiseerd is in onderzoek naar privacy en beveiliging. ?Ik onderzoek al meer dan 20 jaar onderwerpen op het gebied van identiteitsbeheer en privacy en dit is de eerste keer, dat er zo breed is gekeken vanuit het perspectief van de consument?, zegt dr. Larry Ponemon, bestuursvoorzitter van het Ponemon Institute en een expert op beveiligingsgebied. ?Ik ben verbaasd over deze uitkomsten, die aangeven dat consumentgerichte informatie over privacy een positieve invloed heeft gehad. Hoewel het een belangrijk punt van zorg is, mag het geen obstakel zijn voor identiteitsauthenticatie, zoals sommige experts stellen.?

Het onderzoek, dat deel uitmaakt van een brede analyse van identiteitsauthenticatie, bestond in hoofdzaak uit een webgebaseerde vragenlijst voor willekeurige consumenten in de volgende landen: Australi?, Argentini?, Brazili?, Denemarken, Canada, Frankrijk, Duitsland, Japan, Korea, Mexico, Taiwan, Thailand, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Het Ponemon Institute stuurde uitnodigingen naar 16.683 respondenten, waarvan 1.661 reageerden (9,96 procent). Van deze respondenten waren 464 afkomstig uit Noord-Amerika, 427 uit Europa, 450 uit Azi? en 320 uit Latijns-Amerika. Het instituut hield daarnaast 262 directe interviews in vier landen voor het valideren van de uitkomsten die via het web binnenkwamen.

Deel dit artikel via:

Schijn-zzp'ers

Premium partners

Aritech

Videoguard

Seagate

SequriX

Suricat

Wordt een partner