Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

JMB Groep

SOBA

DZ Technologies

ADI

ARAS

Unii

Seris

GFT

Trigion

Oribi ID Solutions

Network Optix

Gold-IP

Dero Security Products

Ajax Systems

NIBHV

Lobeco

Hikvision

VAIBS

Sequrix

Alphatronics

2N

Advancis

Alarm Meldnet

VideoGuard

OSEC

Hanwha Vision Europe

Connect Security

Genetec

SmartCell

IDIS

PG Security Systems

Add Secure

Nimo Dog Security

Seagate

Nenova

SmartSD

CardAccess

Optex

VVNL

20face

SMC Alarmcentrale

Milestone

Secusoft

Securitas

Traka ASSA ABLOY

HD Security

Eagle Eye Networks

Paxton

NetworxConnect

Service Centrale Nederland

Bydemes

Regio Control Veldt

RoSecure

CSL

Eizo

Multiwacht

Masset Solutions

Top Security

Explicate

Nimo Drone Security

Paraat

Brivo

ASIS

ASSA ABLOY

Uniview

Bosch Security Systems

VBN

Avigilon Alta

Crown Security Services

HID

Kiwa

G4S

EAL

De Beveiligingsjurist

CDVI

VEB

Akuvox

BHVcertificaat.online

Centurion

i-Pro

Minder autodiefstal door slim datamodel

11 juli 2024
Redactie
14:18

In 2023 daalde het aantal gestolen voertuigen in Nederland met maar liefst 9 procent ten opzichte van 2022. In totaal werden er 20.809 voertuigen gestolen, ruim 2.000 minder dan het jaar ervoor. Deze daling is mede te danken aan een innovatief datamodel dat de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) heeft ontwikkeld namens het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) en verzekeraars.

Edwin Karelsen, directeur van Stichting VbV, hoopt dat dit datamodel zal leiden tot nieuwe benaderingen bij verzekeringsaanvragen. “Ik hoop dat er nieuwe manieren van kijken naar verzekeringsaanvragen komen”, aldus Karelsen.
De meest gestolen voertuigen in 2023 waren bromfietsen (52%), gevolgd door personenauto’s (31%), motorfietsen (7%) en bedrijfsauto’s (7%). Toyota was het meest gestolen automerk onder de personenauto’s, een positie die in 2019 nog door Volkswagen werd ingenomen. Wat maakt een auto populair onder criminelen? “Het is een markt van vraag en aanbod”, zegt Karelsen.

Vaak middenklassenauto’s
Het diefstalrisicomodel gebruikt actuele data om te berekenen welke voertuigen het hoogste risico lopen om gestolen te worden. Opvallend is dat dit niet de voertuigen met de hoogste vervangingswaarde zijn, maar vaak middenklasseauto’s. Het model helpt verzekeraars om gericht extra beveiligingsmaatregelen te eisen voor voertuigen die een hoog diefstalrisico hebben en verantwoordelijk zijn voor de grootste schadelast.
Dankzij deze gerichte aanpak kunnen verzekeraars efficiënter werken en kunnen eigenaren van risicovolle voertuigen beter beschermd worden tegen diefstal, wat bijdraagt aan de verdere daling van het aantal gestolen voertuigen.

Deel dit artikel via:

Vlog 11

Premium partners

Seagate

Suricat

Videoguard

SequriX

Wordt een partner