Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

NIBHV

VGN Group

G4S

OSEC

Sequrix

Ajax Systems

VideoGuard

Seris

Multiwacht

Bosch Security Systems

Advancis

Paxton

Hikvision

VEB

CDVI

Brivo

Distri Company

Akuvox

Kidde Commercial

Crown Security Services

HD Security

Trigion

Add Secure

SmartSD

ASSA ABLOY

Regio Control Veldt

Lobeco

Paraat

CSL

Connect Security

Seagate

VVNL

Milestone

Secusoft

Bydemes

Gold-IP

Uniview

NetworxConnect

Top Security

SOBA

EAL

Optex

Eagle Eye Networks

Genetec

ADI

IDIS

ARAS

Eizo

VBN

HID

Alarm Meldnet

PG Security Systems

i-Pro

Network Optix

Dero Security Products

SMC Alarmcentrale

Hanwha Vision Europe

Avigilon Alta

Centurion

Oribi ID Solutions

Service Centrale Nederland

2N

Intrasec

ASIS

MOBOTIX

SmartCell

VAIBS

Unii

BHVcertificaat.online

Nenova

Alphatronics

Securitas

Masset

Aritech

Traka ASSA ABLOY

Minder autodiefstal door slim datamodel

11 juli 2024
Redactie
14:18

In 2023 daalde het aantal gestolen voertuigen in Nederland met maar liefst 9 procent ten opzichte van 2022. In totaal werden er 20.809 voertuigen gestolen, ruim 2.000 minder dan het jaar ervoor. Deze daling is mede te danken aan een innovatief datamodel dat de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) heeft ontwikkeld namens het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) en verzekeraars.

Edwin Karelsen, directeur van Stichting VbV, hoopt dat dit datamodel zal leiden tot nieuwe benaderingen bij verzekeringsaanvragen. “Ik hoop dat er nieuwe manieren van kijken naar verzekeringsaanvragen komen”, aldus Karelsen.
De meest gestolen voertuigen in 2023 waren bromfietsen (52%), gevolgd door personenauto’s (31%), motorfietsen (7%) en bedrijfsauto’s (7%). Toyota was het meest gestolen automerk onder de personenauto’s, een positie die in 2019 nog door Volkswagen werd ingenomen. Wat maakt een auto populair onder criminelen? “Het is een markt van vraag en aanbod”, zegt Karelsen.

Vaak middenklassenauto’s
Het diefstalrisicomodel gebruikt actuele data om te berekenen welke voertuigen het hoogste risico lopen om gestolen te worden. Opvallend is dat dit niet de voertuigen met de hoogste vervangingswaarde zijn, maar vaak middenklasseauto’s. Het model helpt verzekeraars om gericht extra beveiligingsmaatregelen te eisen voor voertuigen die een hoog diefstalrisico hebben en verantwoordelijk zijn voor de grootste schadelast.
Dankzij deze gerichte aanpak kunnen verzekeraars efficiënter werken en kunnen eigenaren van risicovolle voertuigen beter beschermd worden tegen diefstal, wat bijdraagt aan de verdere daling van het aantal gestolen voertuigen.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Distri Company

Seagate

Artitech Kidde Commercial

SequriX

Videoguard

Suricat

Wordt een partner