Minder fraudemeldingen rond Black Friday, maar meer schade

De Fraudehelpdesk heeft in de aanloop naar Black Friday en Sinterklaas minder meldingen ontvangen van fraude door webwinkels dan vorig jaar. Dat maakt de organisatie via NU.nl bekend. Wel was de schade hoger. Mensen werden voor 135.500 euro opgelicht. Vorig jaar was dat 91.000 euro.
Het dalen van het aantal meldingen is een trend. Hetzelfde geldt voor de toename van de schade per geval. Het zou kunnen dat mensen minder vaak melding doen van fraude, maar de trend kan ook aantonen dat fraudeurs gerichter te werk gaan. Tussen 1 november en 5 december namen 512 slachtoffers contact op met de Fraudehelpdesk. Vorig jaar waren dat er nog 661. In 411 gevallen ging het echt om fraude. Soms melden mensen fraude, terwijl een zending alleen vertraagd is.
Er kwamen ook 749 meldingen binnen over phishing. Dat zijn e-mails, waarmee criminelen fraude proberen te plegen. Soms worden ook appjes of sms-jes gestuurd met een linkje waarmee criminelen toegang tot de bankrekening van hun slachtoffers proberen te krijgen. Vijftien mensen werden opgelicht via phishing en raakten zo in totaal 100.573 euro kwijt. In 2020 waren er 31 slachtoffers, maar was de totale schade ‘slechts’ 18.876 euro.