Ministerie geeft duidelijkheid over autonome drones

Het mogelijk maken van Beyond Visual Line Of Sight (BVLOS)-vluchten biedt Nederland een kans om drones breder in te zetten. In Nederland worden stappen gezet om deze technologie in te passen, zoals beschreven in een brochure van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Deze gids geeft duidelijkheid over de huidige mogelijkheden, toekomstige ontwikkelingen en de vereisten voor integratie in het luchtruim.
Een BVLOS-vlucht houdt in dat de piloot de drone niet direct kan zien. Dit varieert van korte situaties waarbij de drone achter een obstakel vliegt tot volledig autonome vluchten over lange afstanden. Deze verscheidenheid vraagt om een flexibele aanpak: één oplossing voor alle typen BVLOS-operaties bestaat niet.
Voor de veilige en efficiënte implementatie van BVLOS zijn diverse stappen noodzakelijk. Belangrijke aspecten zijn onder andere: luchtruimintegratie, luchtwaardigheid, connectiviteit, voortstuwing, procedures, training, en beleid. Het grootste struikelblok is momenteel het omgaan met het luchtrisico. Momenteel worden drones vaak in afgezonderde luchtruimen gebruikt, maar de ambitie is om bemand en onbemand verkeer veilig in hetzelfde luchtruim te laten opereren.
Huidige situatie en eerste stappen
Momenteel kunnen BVLOS-vluchten alleen plaatsvinden in specifiek afgezonderde gebieden waar geen ander luchtverkeer aanwezig is. Dit gebeurt bijvoorbeeld in afgesloten luchtruimen of gecontroleerde zones. Hoewel deze aanpak BVLOS-operaties mogelijk maakt, beperkt het ook de schaalbaarheid.
Een cruciale stap is de introductie van ‘U-Space’-services, die strategische en tactische risico’s helpen beheren in delen van het luchtruim met een lagere luchtrisicoklasse. Uiteindelijk moet een Detect And Avoid (DAA)-systeem worden ontwikkeld dat zelfstandig ander verkeer kan detecteren en ontwijken, wat essentieel is voor veilige operaties in drukker luchtruim.
Toekomstbeeld
Het uiteindelijke doel is een geïntegreerd luchtruim waarin alle soorten BVLOS-vluchten veilig en met minimale beperkingen voor andere gebruikers kunnen plaatsvinden. De implementatie gebeurt iteratief, waarbij geleerde lessen worden toegepast. In de tussentijd kunnen tijdelijke oplossingen, zoals tactische mitigaties en grondgebonden detectiesystemen, een brug slaan naar de toekomst.
De integratie van BVLOS in het Nederlandse luchtruim vereist samenwerking tussen overheid, marktpartijen en onderzoeksinstellingen. Met een stapsgewijze aanpak hoopt Nederland een pioniersrol te vervullen in de veilige en efficiënte inzet van drones, wat nieuwe kansen biedt voor logistiek, inspecties en andere toepassingen.