Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Seris

Oribi ID Solutions

Aritech

Eizo

Bydemes

Brivo

VBN

Securitas

Network Optix

VAIBS

Eagle Eye Networks

Paraat

Top Security

Traka ASSA ABLOY

ADI

Milestone

PG Security Systems

Centurion

Add Secure

Alphatronics

HID

Masset

Distri Company

EAL

NetworxConnect

Hikvision

CSL

2N

Optex

Ajax Systems

SMC Alarmcentrale

Genetec

Nenova

VVNL

Kidde Commercial

Connect Security

G4S

HD Security

VGN Group

Hanwha Vision Europe

Secusoft

VEB

SmartSD

CDVI

Unii

Service Centrale Nederland

Crown Security Services

SOBA

Dero Security Products

IDIS

BHVcertificaat.online

Sequrix

Regio Control Veldt

Avigilon Alta

i-Pro

Akuvox

Multiwacht

NIBHV

ARAS

VideoGuard

OSEC

Paxton

Alarm Meldnet

SmartCell

Lobeco

ASIS

Intrasec

MOBOTIX

Gold-IP

Trigion

ASSA ABLOY

Bosch Security Systems

Uniview

Seagate

Advancis

Ministerie geeft duidelijkheid over autonome drones

13 januari 2025
Redactie
12:44

Het mogelijk maken van Beyond Visual Line Of Sight (BVLOS)-vluchten biedt Nederland een kans om drones breder in te zetten. In Nederland worden stappen gezet om deze technologie in te passen, zoals beschreven in een brochure van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Deze gids geeft duidelijkheid over de huidige mogelijkheden, toekomstige ontwikkelingen en de vereisten voor integratie in het luchtruim.

Een BVLOS-vlucht houdt in dat de piloot de drone niet direct kan zien. Dit varieert van korte situaties waarbij de drone achter een obstakel vliegt tot volledig autonome vluchten over lange afstanden. Deze verscheidenheid vraagt om een flexibele aanpak: één oplossing voor alle typen BVLOS-operaties bestaat niet.
Voor de veilige en efficiënte implementatie van BVLOS zijn diverse stappen noodzakelijk. Belangrijke aspecten zijn onder andere: luchtruimintegratie, luchtwaardigheid, connectiviteit, voortstuwing, procedures, training, en beleid. Het grootste struikelblok is momenteel het omgaan met het luchtrisico. Momenteel worden drones vaak in afgezonderde luchtruimen gebruikt, maar de ambitie is om bemand en onbemand verkeer veilig in hetzelfde luchtruim te laten opereren.

Huidige situatie en eerste stappen
Momenteel kunnen BVLOS-vluchten alleen plaatsvinden in specifiek afgezonderde gebieden waar geen ander luchtverkeer aanwezig is. Dit gebeurt bijvoorbeeld in afgesloten luchtruimen of gecontroleerde zones. Hoewel deze aanpak BVLOS-operaties mogelijk maakt, beperkt het ook de schaalbaarheid.
Een cruciale stap is de introductie van ‘U-Space’-services, die strategische en tactische risico’s helpen beheren in delen van het luchtruim met een lagere luchtrisicoklasse. Uiteindelijk moet een Detect And Avoid (DAA)-systeem worden ontwikkeld dat zelfstandig ander verkeer kan detecteren en ontwijken, wat essentieel is voor veilige operaties in drukker luchtruim.

Toekomstbeeld
Het uiteindelijke doel is een geïntegreerd luchtruim waarin alle soorten BVLOS-vluchten veilig en met minimale beperkingen voor andere gebruikers kunnen plaatsvinden. De implementatie gebeurt iteratief, waarbij geleerde lessen worden toegepast. In de tussentijd kunnen tijdelijke oplossingen, zoals tactische mitigaties en grondgebonden detectiesystemen, een brug slaan naar de toekomst.
De integratie van BVLOS in het Nederlandse luchtruim vereist samenwerking tussen overheid, marktpartijen en onderzoeksinstellingen. Met een stapsgewijze aanpak hoopt Nederland een pioniersrol te vervullen in de veilige en efficiënte inzet van drones, wat nieuwe kansen biedt voor logistiek, inspecties en andere toepassingen.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Suricat

Videoguard

Distri Company

Seagate

Artitech Kidde Commercial

SequriX

Wordt een partner