MKB-Nederland lanceert ondernemerscampagne tegen cybercrime
MKB-Nederland is vandaag de campagne ‘Veilig zakelijk internetten’ gestart. De campagne moet ondernemers helpen zich beter te wapenen tegen cybercrime.
Bedrijven zijn het grootste slachtoffer van deze vorm van criminaliteit, die de economie op jaarbasis circa 8,8 miljard kost. Driekwart daarvan komt voor rekening van het bedrijfsleven. Dat bedrag moet drastisch omlaag, vindt de ondernemersorganisatie.
MKB-Nederland werkt hierbij samen met onder andere het ministerie van Veiligheid en Justitie, het Verbond van Verzekeraars, KPN, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, TNO, ThreadStone cyber security en Dutch Network Group.
“Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf realiseren zich nog te weinig dat ook hun bedrijf een interessant doelwit kan zijn”, zegt directeur Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland. “Of ze weten nog niet hoe ze zich het beste kunnen wapenen, en waartegen dan precies. Terwijl het vaak ook om vrij eenvoudige maatregelen gaat. Met deze campagne, een uniek samenwerkingsverband van bedrijfsleven, overheid en kennisinstituten, willen we ondernemers daarbij gericht ondersteunen.”
De campagne Veilig zakelijk internetten kent twee onderdelen:
Laat je bedrijf hacken
Ondernemers krijgen de mogelijkheid om kosteloos de veiligheid van hun digitale werkomgeving te laten analyseren. Met deze ‘vulnaribilityscan’ legt een hacker kwetsbare plekken in de IT-omgeving van het bedrijf bloot. De ondernemer ontvangt een rapportage van de bevindingen en waar nodig hulp om de situatie te verbeteren.
Deelnemers vullen eerst een door TNO opgestelde vragenlijst in, waarna een team van experts vaststelt welke digitale deuren van het bedrijf mogelijk nog openstaan voor ongenode gasten. Vervolgens neemt een ‘sociale’ hacker het bedrijfsnetwerk van de deelnemer op afstand onder vuur. Binnen een paar dagen ontvangt het bedrijf een uitgebreide rapportage van de bevindingen en waar nodig hulp om de situatie te verbeteren.
De belangenvereniging wijst ook op de Meldplicht datalekken, die op 1 januari 2016 in werking treedt. Ook dat is een goede reden om de beveiliging van data onder te loep te nemen. Je bedrijf niet goed beveiligen tegen verlies, diefstal of misbruik van persoonsgegevens kan straks in ernstige gevallen ook nog eens leiden tot een bestuurlijke boete.”
Roadshow veilig zakelijk internetten
Vanaf oktober trekt een promotieteam met een speciale campagnebus het land in om met lokale ondernemers, bestuurders en media te praten over betere beveiliging van bedrijven tegen cybercriminaliteit. Veiligheidsadvies, scans en workshops maken onderdeel uit van het programma, dat in samenwerking met de Regionale Platforms Criminaliteitsbestrijding wordt georganiseerd.
Ondernemers die de veiligheid van hun digitale bedrijfssystemen willen laten testen, kunnen zich aanmelden op de site veiligzakelijkinternetten.nl.