Nederlanders hebben vertrouwen in particuliere beveiliging
Het Sociaal Fonds Particuliere Beveiliging heeft door TNS NIPO een onderzoek laten verrichten naar het imago van de beveiligingsbranche. Aanleiding is de behoefte aan een sterkere profilering van onze sector mede in het licht van de groeikansen in de markt.
Het grootste deel van het Nederlandse publiek heeft vertrouwen in de beveiligingsbranche en een groot deel heeft een goede of neutrale indruk. Over de reputatie in Nederland, de bereikte successen en de kwaliteit van de dienstverlening is men minder uitgesproken.
Over het algemeen vindt men dat de beveiliger bijdraagt aan het gevoel van veiligheid. De sector is vooral bekend door de man of vrouw die herkenbaar is aan een uniform en zich correct gedraagt. Gemeenten en lokale overheden zijn echter onvoldoende bekend met wat de branche te bieden heeft. Datzelfde geldt voor de eisen waaraan particuliere beveiligers voldoen. De voornaamste behoefte bij gemeenten in het kader van publiek private samenwerking is het inschakelen van particuliere beveiligers ter voorkoming van overlast en geweld.
De sector constateert een informatieachterstand bij diverse doelgroepen, wil de beeldvorming verder inkleuren en signaleert een aantal aandachtspunten voor de achterban. De branche heeft vijf imagothema’s geselecteerd om mee aan de slag te gaan: vernieuwing, reputatie, beroepsbeeld, sociale vaardigheden, waardering. De thema’s krijgen een plek in een campagne die naar verwachting in het najaar van 2012 van start gaat.
Onderzoek: www.particulierebeveiliging.com (pdf)









































































































