Nieuwe handreikingen voor beveiliging van buitenterreinen

Transportcriminaliteit veroorzaakt jaarlijks aanzienlijke financiële verliezen bij transport- en logistieke bedrijven. Ook verzekeraars en hun klanten in de auto-, transport- en logistieke sector worden hard geraakt. Vooral buitenterreinen blijken een kwetsbaar doelwit voor georganiseerde criminele bendes. Om ondernemers te ondersteunen in de strijd tegen deze vorm van criminaliteit, zijn er twee vernieuwde handreikingen opgesteld.
Criminelen, vaak goed georganiseerde bendes, slaan vooral ’s nachts toe op buitenterreinen. Zij richten zich op het stelen van vrachtwagens, werkmaterieel en kostbare onderdelen zoals velgen, banden, airbags, werktuigen, navigatiesystemen en xenonverlichting. De impact van deze diefstallen en de bijbehorende schade is groot, zowel financieel als operationeel.
Risicodeskundigen van Netwerk Mobiliteit & Transport, in samenwerking met het Verbond van Verzekeraars en het Register RRP (NVVK), hebben daarom twee specifieke handreikingen ontwikkeld. Een voor mobiliteitsbedrijven (versie 3.4) en een voor logistieke -en transportbedrijven (versie 2.5). Deze handreikingen helpen bedrijven om risicoklassen te bepalen en zo het gewenste preventie- en beveiligingsniveau vast te stellen.
Updates en verbeteringen
De handreikingen zijn eind 2024 opnieuw beoordeeld door netwerkleden. Zij concluderen dat de basisopzet en indeling actueel blijven, maar dat bepaalde onderdelen aangescherpt konden worden.
In de handleiding voor mobiliteitsbedrijven zijn organisatorische maatregelen toegevoegd aan de sectie ‘Uitgangspunten en definities’ (paragraaf 2). Dit omvat zaken zoals sleutelbeheer, het vragen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG), screening van personeel en cyberrisico’s.
Hoewel deze onderwerpen buiten de reikwijdte van de handleiding vallen, wordt benadrukt dat ze aandacht verdienen van zowel verzekerden als verzekeraars. Daarnaast is bij de sectie ‘Meeneembeperkende maatregelen’ (paragraaf 4.4) een extra preventieve maatregel opgenomen: de mechanische versnellings-, selectiehendel- of stuurasslotvergrendeling.
Transport- en logistieke bedrijven
Voor transport- en logistieke bedrijven is de G23 Risico-indeling aangepast. In categorie III zijn hoogwaardige bouwmaterialen toegevoegd, zoals boilers, zonnepanelen en heatpipes. Deze aanvulling sluit aan op de verwachte wijzigingen in de G23-clausule en biedt een betere specificatie van waardevolle goederen die extra bescherming behoeven.
De handreikingen sluiten nauw aan op de Verbeterde Risicoklassenindeling (VRKI 2.0) van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Hiermee kunnen verzekeraars en bedrijven in de mobiliteits-, transport- en logistieke sector een nauwkeurige risicoklasse bepalen en passende preventiemaatregelen treffen.
Door de verbeteringen in de handreikingen kunnen ondernemers proactief hun buitenterreinen beter beveiligen, wat bijdraagt aan een effectievere aanpak van transportcriminaliteit.