Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

VAIBS

SmartSD

Aritech

Service Centrale Nederland

Traka ASSA ABLOY

Alphatronics

SmartCell

ARAS

EAL

Crown Security Services

Lobeco

Brivo

G4S

IDIS

Top Security

ASSA ABLOY

Bosch Security Systems

HD Security

BHVcertificaat.online

Oribi ID Solutions

Centurion

CDVI

Distri Company

Unii

SOBA

MOBOTIX

Securitas

OSEC

ADI

VBN

Kidde Commercial

Milestone

VGN Group

Eagle Eye Networks

PG Security Systems

Intrasec

Seagate

Dero Security Products

2N

Uniview

Ajax Systems

VEB

Multiwacht

Eizo

Optex

Regio Control Veldt

Seris

Avigilon Alta

NetworxConnect

Sequrix

Genetec

Alarm Meldnet

VVNL

Hikvision

SMC Alarmcentrale

VideoGuard

Connect Security

Nenova

i-Pro

Secusoft

Advancis

Paxton

CSL

Akuvox

Add Secure

Paraat

ASIS

Masset

HID

Trigion

Hanwha Vision Europe

Bydemes

Gold-IP

Network Optix

NIBHV

Nieuwe handreikingen voor beveiliging van buitenterreinen

13 januari 2025
Redactie
12:26

Transportcriminaliteit veroorzaakt jaarlijks aanzienlijke financiële verliezen bij transport- en logistieke bedrijven. Ook verzekeraars en hun klanten in de auto-, transport- en logistieke sector worden hard geraakt. Vooral buitenterreinen blijken een kwetsbaar doelwit voor georganiseerde criminele bendes. Om ondernemers te ondersteunen in de strijd tegen deze vorm van criminaliteit, zijn er twee vernieuwde handreikingen opgesteld.

Criminelen, vaak goed georganiseerde bendes, slaan vooral ’s nachts toe op buitenterreinen. Zij richten zich op het stelen van vrachtwagens, werkmaterieel en kostbare onderdelen zoals velgen, banden, airbags, werktuigen, navigatiesystemen en xenonverlichting. De impact van deze diefstallen en de bijbehorende schade is groot, zowel financieel als operationeel.
Risicodeskundigen van Netwerk Mobiliteit & Transport, in samenwerking met het Verbond van Verzekeraars en het Register RRP (NVVK), hebben daarom twee specifieke handreikingen ontwikkeld. Een voor mobiliteitsbedrijven (versie 3.4) en een voor logistieke -en transportbedrijven (versie 2.5). Deze handreikingen helpen bedrijven om risicoklassen te bepalen en zo het gewenste preventie- en beveiligingsniveau vast te stellen.

Updates en verbeteringen
De handreikingen zijn eind 2024 opnieuw beoordeeld door netwerkleden. Zij concluderen dat de basisopzet en indeling actueel blijven, maar dat bepaalde onderdelen aangescherpt konden worden.
In de handleiding voor mobiliteitsbedrijven zijn organisatorische maatregelen toegevoegd aan de sectie ‘Uitgangspunten en definities’ (paragraaf 2). Dit omvat zaken zoals sleutelbeheer, het vragen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG), screening van personeel en cyberrisico’s.
Hoewel deze onderwerpen buiten de reikwijdte van de handleiding vallen, wordt benadrukt dat ze aandacht verdienen van zowel verzekerden als verzekeraars. Daarnaast is bij de sectie ‘Meeneembeperkende maatregelen’ (paragraaf 4.4) een extra preventieve maatregel opgenomen: de mechanische versnellings-, selectiehendel- of stuurasslotvergrendeling.

Transport- en logistieke bedrijven
Voor transport- en logistieke bedrijven is de G23 Risico-indeling aangepast. In categorie III zijn hoogwaardige bouwmaterialen toegevoegd, zoals boilers, zonnepanelen en heatpipes. Deze aanvulling sluit aan op de verwachte wijzigingen in de G23-clausule en biedt een betere specificatie van waardevolle goederen die extra bescherming behoeven.
De handreikingen sluiten nauw aan op de Verbeterde Risicoklassenindeling (VRKI 2.0) van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Hiermee kunnen verzekeraars en bedrijven in de mobiliteits-, transport- en logistieke sector een nauwkeurige risicoklasse bepalen en passende preventiemaatregelen treffen.
Door de verbeteringen in de handreikingen kunnen ondernemers proactief hun buitenterreinen beter beveiligen, wat bijdraagt aan een effectievere aanpak van transportcriminaliteit.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Seagate

Videoguard

SequriX

Suricat

Distri Company

Artitech Kidde Commercial

Wordt een partner