Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Avigilon Alta

Unii

Alarm Meldnet

Top Security

Aritech

Dero Security Products

Eagle Eye Networks

VAIBS

Kidde Commercial

Ajax Systems

Bosch Security Systems

Hikvision

Multiwacht

Securitas

Add Secure

2N

MOBOTIX

Hanwha Vision Europe

VVNL

SMC Alarmcentrale

Trigion

SmartCell

Advancis

VideoGuard

Brivo

G4S

Gold-IP

i-Pro

BHVcertificaat.online

EAL

ASSA ABLOY

CSL

Milestone

VBN

Crown Security Services

Seagate

Nenova

Kiwa

Intrasec

Lobeco

PG Security Systems

Eizo

CDVI

Centurion

NetworxConnect

VEB

IDIS

ARAS

OSEC

Sequrix

Genetec

HID

Network Optix

Seris

HD Security

NIBHV

SOBA

Secusoft

Uniview

Bydemes

Akuvox

Distri Company

Connect Security

Masset

Oribi ID Solutions

Paxton

Service Centrale Nederland

ASIS

Traka ASSA ABLOY

ADI

Optex

Regio Control Veldt

Paraat

Alphatronics

SmartSD

Nieuwe uitvoeringsregeling klachten gedragingen politie

11 december 2024
Redactie
14:44

De politie wil zo professioneel mogelijk werken: zorgvuldig, onpartijdig, betrouwbaar en behoorlijk. Dat lukt niet altijd. Burgers hebben daarom de mogelijkheid een klacht in te dienen over gedragingen van politiemedewerkers. De wijze waarop deze klachten moeten worden behandeld, is vastgelegd in een Uitvoeringsregeling klachten. Deze regeling is herzien en de nieuwe versie treedt in werking op 1 januari 2025.

In de Uitvoeringsregeling wordt het klachtproces beschreven. Hoe behandelen we de klacht? Wat is de positie van de klager, de betrokken medewerker en diens leidinggevende? Wat is de taak van de klachtbehandelaar, klachtencoördinator, klachtencommissie, burgemeester en hoofdofficier, politiechef en het sectorhoofd? Welke stappen moet de klachtbehandelaar zetten om de doelen van klachtbehandeling te bereiken: het herstel van het vertrouwen van de burger, het leren van klachten en het verbeteren van het draagvlak voor de politie. Deze Uitvoeringsregeling bevordert een landelijk uniforme klachtbehandeling.

Waarom een nieuwe Uitvoeringsregeling?
Bij het ontstaan van de nationale politie in 2013 heeft de korpschef één landelijke Uitvoeringsregeling klachtbehandeling politie vastgesteld. Ruim tien jaar na de invoering was de behoefte om de Uitvoeringsregeling te herzien groot. Deels had dat te maken met een gewenste verduidelijking op onderdelen die in de praktijk verschillend toegepast werden, deels met (maatschappelijke) ontwikkelingen die een nadere uitwerking vereisten, zoals burgers met onbegrepen gedrag en waarborgen voor de privacy van medewerkers. Daarnaast was er onvoldoende landelijke uniformiteit in de feitelijke klachtbehandeling. Daar vroeg ook de Inspectie van Justitie en Veiligheid aandacht voor. Voor die uniformiteit is een gedegen en door iedereen gedragen Uitvoeringsregeling essentieel.

Wat is er veranderd?
Ten opzichte van de Uitvoeringsregeling 2018 zijn enkele wijzigingen aangebracht. Zo is de positie van de medewerker beter vastgelegd, evenals de positie van de leidinggevende (teamchef als sectorhoofd) en de klager. Verder is geïnvesteerd in de leesbaarheid en opbouw van de regeling. In de nieuwe uitvoeringsregeling is onder meer expliciet vermeld dat de regeling niet alleen gaat over politieambtenaren maar over iedereen die werkzaamheden namens de politie verricht en dat de afsluiting van de eerste fase door middel van een brief van het sectorhoofd of de directeur plaatsvindt. In de eerste fase mag geen oordeel gegeven worden over de klacht omdat dit is voorbehouden aan de politiechef in de tweede fase.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Artitech Kidde Commercial

Distri Company

Seagate

Suricat

Videoguard

SequriX

Wordt een partner