112-centrales lopen achter met invoering locatiebepaling
Als iemand 112 belt, is het technisch eenvoudig om direct de locatie in beeld te krijgen. In veel landen gebeurt dit ook, maar in Nederland niet, zo concludeert RTL Nieuws uit onderzoek. J&V reageert dat wel onderzoek plaatsvindt naar wat voor Nederland de beste technologie kan zijn.
Het gaat om een belangrijke tekortkoming, die vorige maand nog een leven heeft gekost. Een vrouw raakte in de buurt van Grijpskerk van de weg af en kwam met haar auto in het kanaal terecht. Zij wist aan 112 te melden dat zij in het Prinses Margrietkanaal was beland, maar kon niet aangeven waar precies. Toen de hulpdiensten haar auto na anderhalf uur zoeken hadden gevonden, was het te laat.
Nauwkeuriger
De locatie van een beller is wel aan de hand van de dichtstbijzijnde zendmast te bepalen, maar dat werkt niet nauwkeurig. Het systeem Advanced Mobile Location (AML) is veel beter en wordt door onder andere Uber gebruikt. Volgens RTL Nieuws is het goedkoop en makkelijk te gebruiken, maar zijn er in Nederland nog geen concrete plannen om het voor 112 te gaan gebruiken. Onder andere België, Engeland en Oostenrijk doen dat wel en in de loop van dit jaar volgen nog zeven andere landen. Het is niet duidelijk waarom Nederland niet meedoet. Ook de Inspectie Veiligheid en Justitie wees er in 2013 al op dat nauwkeurige plaatsbepaling noodzakelijk is bij de meldkamers. Met AML kan dat tot op meters nauwkeurig. Het enige nadeel van deze techniek is dat zij niet door Apple wordt ondersteund, maar 70 procent van de Nederlanders gebruikt telefoons die wel geschikt zijn. Inmiddels is TNO wel in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid begonnen met het in kaart brengen van wat er moet gebeuren om de techniek in Nederland te implementeren. De resultaten zijn 10 januari aan het ministerie overhandigd.
Andere systemen
Het ministerie van Justitie en Veiligheid wilt niet dat de indruk ontstaat dat er niets gebeurt. Er wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van AML, maar ook naar andere systemen. De meldkamers maken momenteel al gebruik van locatiebepaling via sms. Met dit systeem – Verificatie Incident Locatie (VIL) – kan een melder snel en exact worden gelokaliseerd. De meldkamer stuurt een sms aan de mobiele beller en na bevestiging hiervan worden de locatiegegevens van de telefoon naar de meldkamer gestuurd. Dit systeem, geschikt voor alle typen telefoons, is vanaf de zomer van 2016 geleidelijk ingevoerd in alle meldkamers.
Daarnaast wordt verder gewerkt aan de introductie van een 112-app die ook de mogelijkheid van locatiebepaling kan bieden. De gebruiker kan dit zelf vooraf instellen. De politie geeft hier op dit moment uitwerking aan en verwacht dit op korte termijn te kunnen invoeren. De invoering van een app biedt nog meer mogelijkheden voor het meesturen van informatie (over bijvoorbeeld de beller) in het noodhulp proces. Ook wordt dit jaar Ecall ingevoerd. Dit nieuwe veiligheidssysteem in auto’s neemt automatisch contact op met de 112-alarmcentrale na een ongeluk.