Beveiliging nieuws

Onze partners

ASSA ABLOY

MPL

Connect Security

BHVcertificaat.online

DZ Technologies

Explicate

Kiwa

Dero Security Products

VAIBS

SmartSD

Seris

Optex

G4S

CDVI

VVNL

Gold-IP

Regio Control Veldt

Uniview

Secusoft

Nimo Dog Security

IDIS

SOBA

SmartCell

Sequrix

VEB

Seagate

Oribi ID Solutions

SMC Alarmcentrale

EAL

Nimo Drone Security

VideoGuard

Genetec

Paxton

Paraat

Unii

Akuvox

Milestone

Koninklijke Oosterberg

NetworxConnect

Lobeco

VBN

Alarm Meldnet

Masset Solutions

PG Security Systems

Eizo

NIBHV

De Beveiligingsjurist

Securitas

Service Centrale Nederland

Hikvision

HD Security

Advancis

Bydemes

Hanwha Vision Europe

Multiwacht

2N

Bosch Security Systems

RoSecure

Top Security

Add Secure

Avigilon Alta

Crown Security Services

ASIS

Brivo

Eagle Eye Networks

20face

ADI

Traka ASSA ABLOY

HID

GFT

Dahua

CSL

CardAccess

JMB Groep

i-Pro

Centurion

Trigion

ARAS

OSEC

Nenova

Ajax Systems

Alphatronics

15 procent Nederlanders maakte WhatsApp-fraude mee in 2020

10 februari 2021
Redactie
11:06

WhatsApp-fraude of vriend-in-nood-fraude: het komt steeds vaker voor. Dat concludeert het Centre of Expertise Cybersecurity van de Haagse Hogeschool op basis van een onderzoek onder 20.000 Nederlanders. Vorig jaar werd 15 procent van de Nederlanders benaderd. 5 procent daarvan trapte erin.

Criminelen benaderen slachtoffers via WhatsApp en proberen ze te overtuigen dat zij een familielid of bekende zijn met een nieuw telefoonnummer. Vervolgens vragen ze om geld. Tot nu toe waren er volgens het Centre of Expertise Cybersecurity van De Haagse Hogeschool geen cijfers die een volledig beeld gaven van de impact van deze fraudevorm in Nederland.

Schadebedragen
Het blijkt dat in 2020 zo’n 15 procent van de Nederlanders een poging meemaakten en 5 procent daarvan maakte daadwerkelijk geld over. Dat komt neer op 0,7 procent van de Nederlanders.
Meer dan de helft van de slachtoffers betaalde minder dan 750 euro aan de oplichters, ongeveer een kwart betaalde bedragen tussen de 750 en 2.500 euro en 1 op de 5 betaalde meer dan 2500 euro. Nadat mensen doorhadden dat ze bedrogen waren, nam 81 procent contact op met de bank, 71 procent met de politie en 37 procent met de Fraudehelpdesk.

Psychische gevolgen
Opvallend genoeg rapporteren slachtoffers van WhatsApp-fraude dat de psychische gevolgen ernstiger zijn dan de financiële gevolgen. “Dat heeft nogal wat implicaties”, zegt Rutger Leukfeldt, co-auteur van het onderzoek en lector aan De Haagse Hogeschool. “Onderzoek naar slachtofferschap leert ons dat slachtoffers vooral gehoord willen worden. Banken, politie, de fraudehelpdesk maar ook WhatsApp moet deze fraudevorm serieus nemen.”

Bekijk hier de factsheet ‘Whatsapp fraude in Nederland’(pdf)

In een uitzending van EenVandaag 8 februari over Whatsappfraude vertelt Rutger Leukfeldt over zijn onderzoek naar Whatsappfraude / Vriend-in-nood-fraude.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

MPL

Videoguard

Suricat

Wordt een partner