Beveiliging nieuws

Onze partners

Centurion

Dahua

SOBA

Oribi ID Solutions

Secusoft

PG Security Systems

HID

Nimo Drone Security

Paraat

Securitas

Explicate

SmartSD

BHVcertificaat.online

NIBHV

Uniview

Ajax Systems

Regio Control Veldt

Optex

Nenova

ADI

Eagle Eye Networks

Unii

Connect Security

ASIS

Boon Edam

Bydemes

CardAccess

20face

Traka ASSA ABLOY

Multiwacht

EAL

Avigilon Alta

2N

VEB

Milestone

Trigion

Seagate

Lobeco

Alphatronics

Hanwha Vision Europe

Hikvision

Crown Security Services

MPL

SmartCell

Sequrix

De Beveiligingsjurist

Genetec

VideoGuard

Nimo Dog Security

CDVI

Top Security

Alarm Meldnet

HD Security

DZ Technologies

Brivo

Masset Solutions

GFT

ASSA ABLOY

VAIBS

Akuvox

NetworxConnect

Eizo

SMC Alarmcentrale

Dero Security Products

Gold-IP

CSL

IDIS

Paxton

Add Secure

Bosch Security Systems

Service Centrale Nederland

Kiwa

VBN

Seris

OSEC

VVNL

Advancis

i-Pro

G4S

ARAS

RoSecure

JMB Groep

Koninklijke Oosterberg

181 euro boete voor klant die geen 1,5 meter afstand houdt

28 maart 2020
Redactie
08:22

Winkeliers kunnen klanten nu een boete van 181 euro of een winkelverbod van een jaar geven, als deze zich ondanks een waarschuwing niet houden aan de 1,5 meter afstand tot anderen. Dat meldt SODA, de organisatie die ook ‘administratieve boetes’ int van betrapte winkeldieven.

De Stichting OverlastDonatie (SODA) heeft op verzoek van de detailhandel een speciale aanpak ontwikkeld om winkeliers bij de handhaving van de Noodverordening Corona te ondersteunen. Niet onbelangrijk, want winkeliers die niet goed handhaven riskeren een boete die kan oplopen tot 4000 euro of sluiting op last van de burgemeester. Winkeliers dienen normaal deelnemer te zijn van SODA om van de diensten gebruik te kunnen maken, maar daar wijkt de stichting in het kader van de coronacrisis van af. Wie geen deelnemer is kan toch eenmalig een schadevergoeding door SODA laten incasseren. Dat gaat op dezelfde wijze als de schadevergoeding die van winkeldieven, verzekeringsfraudeurs en overlastveroorzakers in het openbaar vervoer wordt gevorderd.

Schade
In verband met de Noodverordening Corona heeft de overheid strikte regels opgelegd. Van onder andere winkeliers wordt verwacht dat deze ervoor zorgen dat zij zelf, hun medewerkers én hun klanten deze naleven. Overtreding van de regels brengt namelijk ernstige gezondheidsrisico’s met zich mee. Een winkelier of personeelslid krijgt het advies om bij het constateren van een overtreding van de regels de klant daarop aan te spreken. Mocht de klant daar geen gehoor aan geven, dan kan de klant gevraagd worden om mee te gaan naar het kantoor om het incident te bespreken en uit te leggen dat door het gedrag schade is ontstaan die vergoed dient te worden. Via een speciaal formulier kan de zaak via SODA worden afgehandeld.
Directeur Arie Jan van Os van SODA zegt de maatregel afgestemd te hebben met de politie. De maatregel geldt voor klanten vanaf 14 jaar en is per direct ingegaan. Als klanten weigeren mee te werken, kan de winkelier handhavers of de politie inschakelen. De overtreder krijgt dan naast de SODA-vordering van 181 euro nog een boete van 390 euro wegens overtreding van de noodverordening.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner