2000 veilige parkeerplaatsen erbij voor vrachtwagens
Volgens de NOS wil het kabinet tweeduizend beveiligde parkeerplaatsen erbij, waar truckers tegen betaling veilig kunnen overnachten tijdens hun reis. Deze komen bovenop de al bestaande 4200 plaatsen, maar dat is volgens de sector nog niet voldoende.
De truckers betalen op de commercieel geëxploiteerde parkeerterreinen een bepaald bedrag. De locaties bieden continue bewaking, maar ook voorzieningen om te douchen en te eten. Het alternatief zijn gratis parkeerterreinen langs de snelwegen, maar daar vinden regelmatig diefstallen plaats uit de wagens en gebeurt het zelfs dat chauffeurs overvallen worden. Een ander opkomend probleem is dat onderweg migranten aan boord klimmen om de grens overgesmokkeld te worden. Aanvankelijk was er vanuit de transportsector weerstand tegen de betaalde parkeerlocaties, maar inmiddels is de vraag aanzienlijk groter geworden dan het aanbod.
Boetes
Vooral langs de routes van Venlo en Arnhem naar Rotterdam zou de logistieke sector meer beveiligde parkeerterreinen willen hebben. Maasvlakte Plaza in de Rotterdamse haven wordt momenteel uitgebreid. Hetzelfde gebeurt bij de Dordtse Kil bij de A16 en de truckstops Asten-Nobis en de James Cookweg in Venlo. Ook gemeenten willen extra parkeerplaatsen voor truckers, omdat zij nu overlast ondervinden van vrachtwagens die geparkeerd worden op plaatsen waar dat niet is toegestaan. Veelal gebeurt dat omdat de speciale truckstops vol zijn. De gemeenten willen ook boetes kunnen opleggen aan vooral buitenlandse chauffeurs die illegaal parkeren om geld te besparen. Langs de rijkswegen mag vaak niet langer dan 24 uur worden geparkeerd. Dat verbod geldt niet op de commerciële parkeerterreinen.