Is biometrische technologie de toekomst voor de detailhandel?

Zowel online als offline verandert de detailhandel continu en zoeken winkeliers naar mogelijkheden om de winkelervaring van klanten te verbeteren en hun processen beter te stroomlijnen. Vooral nu steeds meer traditionele winkeliers online actief worden, neemt het belang van effectieve fraudepreventie en eenvoudige betaalprocessen toe, voorspelt het in biometrische oplossingen gespecialiseerde ievo reader.

Biometrische technologie kan winkeliers in belangrijke mate helpen bij het voldoen aan de richtlijnen op het gebied van beveiliging, veiligheid en beperking van de derving. Zo kan onomstotelijk worden vastgelegd wie zich wanneer tot welke ruimte toegang verschaft. Dat draagt al sterk bij aan de reductie van interne criminaliteit.
Met een goed beveiligd toegangssysteem is per ruimte te bepalen wie, waar en wanneer naar binnen mag. Extra diefstalgevoelige producten kunnen in een strengere beveiligde ruimte worden opgeslagen. Dat is mogelijk voor een bepaalde winkel, maar ook voor bedrijven die meerdere winkels bezitten en die regelmatig het personeel laten rouleren.

Besparen
Daarnaast wordt natuurlijk effectief voorkomen dat ongeautoriseerde personen zich toegang verschaffen tot ruimten die alleen toegankelijk behoren te zijn voor medewerkers. Dat kan ook worden bereikt met sleutels, toegangspasjes of pincodes, alleen zijn die in tegenstelling tot biometrische gegevens makkelijk uit te wisselen, te verspreiden of te verliezen. Als dan voorraden verdwenen blijken te zijn, is moeilijk te achterhalen wie daarvoor verantwoordelijk kan worden gesteld. Rekening houdend met dit risico, kan de invoering van een biometrisch toegangssysteem de winkelier helpen om op operationele kosten te besparen. Niet alleen neemt de kans op derving af, ook hoeven nooit meer sleutels, sloten of pasjes vervangen te worden.
Ievo reader ontwikkelt vingerafdrukscanners voor de meest uiteenlopende toepassingen. Het kan gaan om een eenvoudige winkel met één deur, maar ook om een warenhuis of groothandel. Het complete toegangsproces vanaf het parkeerterrein tot en met de ruimte waar de verwerking van contant geld plaatsvindt, kan er effectief mee worden beveiligd.

Winkelervaring
Misschien nog wel belangrijker dan een goede beveiliging, is voor winkeliers het optimaliseren van de winkelervaring van klanten. Volgens onafhankelijk onderzoek blijkt dat 86 procent van de klanten bereid is meer te betalen, als de winkelier goed aanvoelt wat zij nodig hebben. Vooral online winkeliers hebben dat goed begrepen en stemmen het aanbod nauwkeurig af op het koopgedrag van de klant. Voor traditionele winkels is het natuurlijk een stuk minder eenvoudig om klanten een persoonlijke winkelervaring te bieden. Klanten zullen niet snel bereid zijn om bij het afrekenen bij de kassa een persoonlijk profiel aan te maken, zodat de winkelier hun interesse in kaart kan brengen. Met klantenkaarten en andere loyaliteitsprogramma’s is dit wel te benaderen, maar nog niet op het niveau van onlinewinkels. Ook hier biedt biometrie een uitkomst. Klanten kunnen worden geïdentificeerd en hun identiteit kan gekoppeld worden aan hun interesses. Zo wordt het makkelijker om klanten een persoonlijke benadering te bieden en in te spelen op hun behoeftes.

Snelle groei
Ook is met behulp van biometrie het betaalproces te vereenvoudigen en te integreren met het commerciële proces. Betalen kan bijvoorbeeld met een vingerafdruk. Daarbij worden gegevens verzameld, die aan het profiel van de desbetreffende klant kunnen worden toegevoegd. De klant wordt zo steeds beter bediend, profiteert van gemak en de winkelier kan zijn aanbod verbeteren. Uit recent onderzoek door Visa blijkt dat 68 procent van de consumenten biometrie als betaalmethode wil gebruiken. Op zich is dat niet zo vreemd, omdat men het ook al gewend is bij Apple Pay, in-app-betalingen en bankieren met een smartphone. Klanten zullen het over een paar jaar misschien zelfs vreemd vinden als zij niet met een vingerafdruk kunnen afrekenen in winkels en horecagelegenheden. Het gebruik van contant geld neemt al sterk af in winkels. Hetzelfde zal gaan gebeuren met bankpasjes en creditcards, mede vanwege het grote aantal fraudegevallen met deze betaalmiddelen. Een biometrische identiteit is praktisch niet te stelen, te kopiëren of te compromitteren. Ievo verwacht dat al in het jaar 2020 zo’n 90 procent van de bedrijven in de een of andere vorm gebruik zal maken van biometrie. De Britse fabrikant, die in Nederland vertegenwoordigd wordt door SmartSD, is graag bereid de mogelijkheden nader toe te lichten.

Gedeeld

Geef een reactie