Technologie kan winkelier helpen bij handhaven noodmaatregelen

Tijdens een recent webinar liet Hikvision zien met welke technologie het winkeliers kan helpen de winkel te optimaliseren en de coronamaatregelen te handhaven. HikCentral Retail Business Intelligence is het platform, waarmee alle functies zijn aan te sturen en te beheren. 

Vanwege de Noodverordening Corona mogen winkeliers nog maar één klant per 10 vierkante meter binnen laten. Maar hoe is dat te controleren? Business development manager Arjen Neele en marketing manager Geoffrey Smits demonstreerden online hoe dat relatief eenvoudig en snel met techniek is te doen. De toegangsregulering kan al beginnen op het parkeerterrein, als de winkelier dat met een automatische slagboom heeft afgesloten. Toegang wordt alleen verleend als het nog niet te druk is. Met kentekenherkenning is bovendien bij te houden of mensen niet te lang geparkeerd blijven staan. Handig als de winkel in een wijk met betaald parkeren staat.

Drukte monitoren
Bij de entree(s) komen camera’s die het aantal naar binnen en naar buiten lopende mensen tellen. Als het aantal een kritieke waarde nadert, krijgt de winkelier een pre-alarm en kan hij alvast een medewerker bij de ingang zetten die klanten gaat tegenhouden op het moment dat het maximaal aantal aanwezigen is bereikt. Via HikCentral is bij te houden wanneer dat gebeurt, zodat de winkelier op basis van de trends klanten kan adviseren om zoveel mogelijk op andere tijdstippen te komen.
De voor winkeliers ontwikkelde applicaties ondersteunt ook heatmapping. Winkeliers worden zo gewaarschuwd als het op bepaalde afdelingen te druk wordt. Via een omroepinstallatie of personeel kunnen klanten dan worden verzocht zich te verspreiden, zodat de onderlinge afstand niet minder dan 1,5 meter wordt.

Gevoelig
Wat gevoeliger ligt de mogelijkheid om de lichaamstemperatuur van klanten vast te stellen. Zonder kalibratie kan dat volgens Hikvision met een nauwkeurigheid van 0,5°C. Met kalibratie, door middel van een zogenoemde black body, is zelfs 0,3ºC nauwkeurigheid mogelijk. Neele en Smits benadrukken dat het hier een hulpmiddel betreft en geen medisch instrument. Zij vertelden overigens niet hoe omgegaan dient te worden met klanten waarbij verhoging wordt gesignaleerd. Ook de gevoeligheid van de aangeprezen combinatie van thermische en optische waarneming had wat meer onder de aandacht gebracht mogen worden. Tot slot kwam de nieuwe functie Digital Signage Solution aan de orde. Hiermee zijn vanuit het platform grote lcd-beeldschermen bij de ingang aan te sturen. De winkelier kan zo nog eens extra de aandacht vestigen op de noodmaatregelen en om begrip vragen als tijdelijk geen klanten worden toegelaten. Het complete webinar, waarin ook ingegaan wordt op commerciële voordelen van de oplossing, is via onderstaande link te bekijken.

Gedeeld

Geef een reactie