Beveiliging nieuws

Onze partners

Akuvox

Optex

Kiwa

Alarm Meldnet

CSL

SmartSD

Centurion

Dahua

Paraat

Gold-IP

Hanwha Vision Europe

Ajax Systems

Secusoft

CDVI

Sequrix

Explicate

SOBA

ARAS

Advancis

Nimo Dog Security

NIBHV

Bydemes

Regio Control Veldt

NetworxConnect

Koninklijke Oosterberg

Eizo

VAIBS

Boon Edam

DZ Technologies

Masset Solutions

Crown Security Services

Connect Security

Service Centrale Nederland

Paxton

Seris

VEB

SmartCell

ASIS

Genetec

Bosch Security Systems

Eagle Eye Networks

Alphatronics

i-Pro

Multiwacht

20face

Hikvision

EAL

ADI

Milestone

Nimo Drone Security

PG Security Systems

Top Security

ASSA ABLOY

Avigilon Alta

VideoGuard

G4S

VBN

HD Security

VVNL

Uniview

MPL

Traka ASSA ABLOY

Nenova

GFT

BHVcertificaat.online

CardAccess

JMB Groep

2N

OSEC

Seagate

Securitas

SMC Alarmcentrale

Unii

RoSecure

De Beveiligingsjurist

Add Secure

Trigion

Brivo

Oribi ID Solutions

Lobeco

IDIS

Dero Security Products

HID

ACM maakt einde aan dubieus ‘geenspoedwelpolitie’

27 januari 2021
Redactie
15:02

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de doorschakeldienst Geenspoedwelpolitie, verzocht om hun dure en onnodige doorschakeldienst te stoppen. De dienst schakelde bellers tegen betaling door naar telefoonnummers van de politie.

Mensen die het nummer via Google vonden en belden dachten rechtstreeks naar de politie te bellen. Achteraf werden zij verrast met hoge kosten: 9,51 cent starttarief en 2,8 cent per minuut. De aanbieder van de doorschakeldienst heeft deze dienst inmiddels beëindigd, zodat verdere schade voor consumenten wordt voorkomen.
De dienst schakelde mensen door naar telefoonnummers van de politie en gebruikte de algemeen bekende slogan van de politie ‘Geen Spoed, Wel Politie’. De Google-advertentie en de websites van de doorschakeldienst waren zo ingericht dat mensen dachten dat het om websites en een telefoonnummer van de politie ging, terwijl dat niet het geval was.
Annemarie Sipkes, directeur Telecom, Vervoer en Post bij de ACM: “Dat is natuurlijk schadelijk voor de beller, want die is duurder uit dan nodig. Maar ook de politie heeft hier last van. We beschermen mensen tegen misleiding bij het gebruik van doorschakeldiensten, daarom grijpen we in.”

Doorschakeldiensten
Het aanbieden van doorschakeldiensten is niet verboden, maar dan moet wel duidelijk zijn wie de aanbieder is, wat de dienst inhoudt en wat het kost. Doorschakeldiensten moeten in hun advertenties en op hun websites voldoende duidelijk maken dat het om een betaalde dienst gaat en dat je niet rechtstreeks naar een instantie belt. Dit moet ook duidelijk zijn op het moment dat iemand belt. Zodra iemand naar een doorschakeldienst belt, moet de beller te horen krijgen wat de identiteit van de aanbieder is, dat er sprake is van een doorschakeldienst en wat de kosten zijn per minuut of per gesprek.

Wat doet de ACM
De ACM ziet erop toe dat aanbieders van doorschakeldiensten zich aan de regels houden. Als blijkt dat aanbieders van doorschakeldiensten op misleidende wijze adverteren, kan de ACM over gaan tot handhaving. Dit betekent bijvoorbeeld dat nummers kunnen worden ingetrokken. Daarnaast riskeren aanbieders een last onder dwangsom of een boete, die kan oplopen tot 900.000 euro per overtreding.
De ACM adviseert mensen om alert te zijn. Telefoonnummers van overheidsorganisaties zijn te vinden op de eigen website van de betreffende organisatie. Het rechtstreekse nummer (0900-8844) van de politie voor niet-spoedeisende vragen of problemen staat bijvoorbeeld op www.politie.nl. Zoek je een nummer van een instantie via een zoekmachine, vergelijk dan meerdere zoekresultaten, vooral als daar betaalde nummers bij staan. Mogelijk is er een gratis alternatief.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

MPL

Seagate

Suricat

Wordt een partner