Amsterdamse ondernemers eisen anti-terreurmaatregelen

Nadat in Barcelona weer eens is aangetoond hoe eenvoudig het is om met een voertuig een bloedbad aan te richten, eisen Amsterdamse ondernemers dat de drukste winkelgebieden met obstakels worden beveiligd. De gemeente ziet dat echter niet zitten.

Als voorbeeld noemen de ondernemers de Kalverstraat. Deze zou op tijden dat er niet geladen en gelost hoeft te worden, afgesloten kunnen worden met relatief simpele verkeersmaatregelen, zoals pollers. De Amsterdamse burgemeester Van der Laan wil dit echter niet. Het enige effect dat daar volgens hem mee bereikt wordt, is dat een aanslag ergens anders gaat plaatsvinden. Als de gevraagde maatregelen consequent worden genomen voor alle plekken in het centrum en daarbuiten, zou de stad worden verlamd. En zelfs dan zou er een ander soort aanslag kunnen worden gepleegd, aldus de burgemeester.

Geen noodzaak
De andere steden hanteren hetzelfde beleid. In sommige steden zijn wel anti-terreurmaatregelen genomen, maar wil men niet vertellen welke. Verkeersblokkades worden meestal alleen opgeworpen tijdens drukke evenementen en pollers zijn op de eerste plaats bedoeld om sluipverkeer door winkelstraten tegen te gaan.
Ook de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid ziet geen noodzaak om gemeentes te verplichten maatregelen te treffen tegen terreuraanslagen met voertuigen. Dit ondanks de recente aanslagen in Barcelona, Berlijn, Londen, Nice en Stockholm. De Spaanse inlichtingendienst had een dergelijke advies wel gegeven voor de Ramblas in Barcelona, maar het gemeentebestuur had dat niet overnomen.

Verwachte impact
De ondernemers in Amsterdam hebben geen begrip voor het standpunt van hun gemeentebestuur. Volgens hen zijn er maar een paar plekken in de hoofdstad die terroristen zullen kiezen, vanwege de verwachte impact van hun actie. Ook anti-terreurspecialisten keuren het standpunt van gemeentes af. Michiel de Weger van G4S Risk Advisory vraagt zich af waarom er langs de Ramblas geen betonnen bankjes stonden. Die vallen niet op in het straatbeeld en hadden de aanslag van 17 augustus kunnen voorkomen. Volgens de terreurexpert kan iedere burgemeester van elke grote Europese stad tien potentiële terroristische hotspots aanwijzen en deze veilig maken. “Als er volgend jaar om deze tijd nog zo’n aanslag op zo’n plek slaagt, heeft een lokale overheid heel wat uit te leggen.” Glenn Schoen van adviesbureau Boardroom@Crisis vindt dat gemeenten aanslagen met grote voertuigen zouden moeten meenemen bij het maken van ruimtelijke ordeningsplannen. Het gaat volgens hem om simpele maatregelen die gemeenten standaard horen mee te nemen in hun besluitvorming.

Gedeeld

Geef een antwoord