Analyse van social media voor veiligheid tijdens evenementen

Het in analyse van sociale media gespecialiseerde Coosto breidt uit met een tak voor eventmonitoring. Sociale media zijn volgens het bedrijf belangrijker dan ooit voor publieksveiligheid, zeker nu ook steeds meer beeldmateriaal openbaar wordt gedeeld.
Het festivalseizoen is aanstaande en veiligheid is voor evenementorganisatoren cruciaal. Per evenement plaatsen bezoekers inmiddels tien- tot honderdduizenden berichten op sociale media als Twitter, Facebook en Instagram. Het live analyseren van deze berichten geeft volgens Coosto onmiddellijk inzicht in potentiële gevaren, maar het monitoren hiervan is voor veel evenementorganisatoren lastig. Om dit laatste zo eenvoudig mogelijk te maken, richt Coosto een aparte tak op voor eventmonitoring, inclusief een opgeleid team van experts. ID&T heeft het team van Coosto inmiddels succesvol ingezet tijdens Mysteryland.

Beeldmateriaal
Het aantal berichten dat tijdens evenementen openbaar op sociale media worden geplaatst neemt ieder jaar weer toe. Ook wordt er steeds meer beeldmateriaal gedeeld door bezoekers. Deze berichten bevatten vele signalen over calamiteiten als drukte, geweld en drank- en drugsgebruik. Al deze bevindingen van de bezoekers kunnen met Coosto real-time worden gemeten door de organisatie van een evenement. Zo kan eenvoudig een calamiteit worden gesignaleerd, kan worden gemeten wat er leeft tijdens een evenement en dat biedt belangrijke input voor publieksveiligheid of live content voor bijvoorbeeld informatieborden.

Team van experts
Intern heeft Coosto een team van experts opgeleid met zowel kennis van veiligheid als de eigen social media analysetool. Het team kan evenementen voor één of meerdere dagen bijstaan en de veiligheid in het gareel houden. Zo wordt het volledige crowd management via sociale media uit handen genomen. Coosto richt zich hiermee nu ook op de inrichting voor crises en calamiteiten. Het team van Coosto is al tijdens verschillende evenementen werkzaam geweest en is indien nodig 24/7 beschikbaar. Toine Verheul, CEO van Coosto: “Het kost tijd om mensen op te leiden in het monitoren van sociale media én ze moeten tijdens het evenement beschikbaar zijn. We merken dat in de markt dringend behoefte is aan onze expertise op dit gebied. De aparte tak voor eventmonitoring binnen Coosto is hier een antwoord op. Het domein van crowd management via sociale media kunnen we volledig bedienen en dat is een unieke propositie. We hebben zowel de technologie, specialistische kennis alsmede de handen om het uit te voeren. Ons team van experts houdt zich tijdens evenementen op locatie continu bezig met signaleren, rapporteren en advies uitbrengen waar nodig. Dat kan gaan over één potentieel gevaar of over crises en trends zijn die zij spotten. Evenementenorganisatoren kunnen zo de beste beslissingen maken op basis van social media data en de publieksveiligheid waarborgen.”

Gedeeld

Geef een reactie