Angst voor laden elektrische auto’s onder woningen

Steeds meer Verenigingen van Eigenaren van wooncomplexen zijn bezorgd over het brandgevaar dat het opladen van elektrische auto’s in de parkeergarage met zich meebrengt. Dat meldt de NOS. Een dergelijke brand is nauwelijks te blussen en het is uiterst moeilijk om het brandende voertuig de garage uit te slepen. 

Als de brand lang blijft woeden, kan de staalconstructie van de flat verzwakken, waarna het gebouw instort. Nils Rosmuller van het Instituut Fysieke Veiligheid legt uit dat een accupakket van een elektrische auto eigenlijk alleen te blussen is door het langdurig onder te dompelen in een bak water. Al eerder werd geopperd om elektrische auto’s alleen bij de ingang van de garage te parkeren, maar naarmate er steeds meer komen, wordt dat praktisch onmogelijk. Bovendien is meestal al bij de oplevering bepaald welke bewoner welke parkeerplaats heeft.

tk
Volgens Rosmuller is de kans op brand in een elektrische auto relatief klein. Er rijden er inmiddels bijna 340.000 van rond in Nederland, terwijl er pas 35 branden zijn geweest, die in slechts twee gevallen tijdens het opladen ontstonden. Maar hoewel de kans op brand dus klein is, is de impact heel groot. Daarom verbieden sommige VvE’s het parkeren van elektrische auto’s in ‘hun’ garage. Juridisch kan dat overigens niet, aldus directeur Kees Oomen van de Stichting VvE Belang. Ook eigenaren van een elektrische auto hebben recht op de parkeerplaats waarvoor zij hebben betaald. Wel kan het opladen worden verboden, als de meerderheid van de bewoners dat wil. Maar dat verandert in 2023. De eigenaar van een elektrische auto hoeft dan alleen nog maar bij de VvE te melden dat er een laadpaal komt in de parkeergarage.

Extra beveiliging nodig
Rosmuller vindt dat niet goed. Het laden van elektrische auto’s vereist volgens hem extra beveiligingsmaatregelen, die er alleen kunnen komen als de meerderheid van de bewoners daarmee instemt. Voorbeelden zijn een noodknop om alle laadpunten gelijktijdig uit te schakelen, beveiliging van de laadpunten tegen aanrijdingen en een snel branddetectiesysteem. Hij en Oomen betwijfelen of bezitters van brandstofauto’s daaraan willen meebetalen. De laatste ziet wel een oplossing in de vorm van een hittestrip. Die detecteert het heter worden van de accu, zodat de auto uit de garage verwijderd kan worden voordat hij in brand vliegt. Een dergelijke strip wordt op de parkeerplek aangebracht en is relatief goedkoop. Op het moment wordt gewerkt aan een wijziging in het Bouwbesluit, dat parkeergarages brandveiliger moet maken.

Gedeeld

Geef een antwoord