Beveiliging nieuws

Onze partners

SOBA

Eizo

SmartSD

EAL

PG Security Systems

2N

CDVI

Trigion

Bosch Security Systems

CardAccess

Kiwa

Brivo

Hikvision

Dahua

Uniview

Oribi ID Solutions

Connect Security

Nimo Drone Security

HID

VAIBS

ARAS

Advancis

Lobeco

Explicate

GFT

Masset Solutions

DZ Technologies

i-Pro

Multiwacht

OSEC

Seris

Boon Edam

HD Security

Eagle Eye Networks

IDIS

20face

Secusoft

CSL

NetworxConnect

Unii

G4S

Alphatronics

Add Secure

Paraat

ASSA ABLOY

Hanwha Vision Europe

Crown Security Services

Regio Control Veldt

JMB Groep

VVNL

Avigilon Alta

Sequrix

Nenova

VideoGuard

Paxton

NIBHV

Bydemes

Akuvox

ADI

Traka ASSA ABLOY

Service Centrale Nederland

SmartCell

Gold-IP

Genetec

VBN

Securitas

Ajax Systems

Dero Security Products

Optex

Milestone

RoSecure

Centurion

Nimo Dog Security

MPL

ASIS

Seagate

Alarm Meldnet

De Beveiligingsjurist

BHVcertificaat.online

Top Security

Koninklijke Oosterberg

VEB

SMC Alarmcentrale

Banken melden 5,3 miljoen euro schade door helpdeskfraude

17 februari 2020
Redactie
07:42

In 2018 en 2019 werden volgens ABN AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank zeker 4.831 mensen slachtoffer van helpdeskfraude. Het totale schadebedrag kwam uit op zo’n 5.3 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers die het Openbaar Ministerie (OM) heeft gedeeld met NU.nl.

De vier banken rapporteren gevallen van helpdeskfraude sinds maart 2018 aan het OM. Het gaat hier om cliënten die gebeld worden door iemand die bijvoorbeeld zegt voor Microsoft te werken en die een ernstig computerprobleem zou hebben geconstateerd. De oplichter biedt dan aan het probleem te verhelpen, als het slachtoffer hem toegang verschaft tot de computer. Op die manier weet men toegang tot het bankaccount te krijgen en geld te stelen. In 2018 werden nog 1.732 slachtoffers geteld. In 2019 was dat aantal tot 3.099 gestegen. De schade in 2018 was bijna 2,4 miljoen euro. Vorig jaar was dat 2,9 miljoen euro.

Toename
De banken denken dat lang niet iedereen de schade meldt. Daarom zou het werkelijke aantal slachtoffers nog veel hoger kunnen zijn. Het OM meldde eind januari nog dat de schade door helpdeskfraude juist sterk afneemt, dankzij een samenwerking tussen softwarebedrijven, telecombedrijven, financiële instellingen en de overheid. Ten opzichte van 2017 klopt dat wel. Toen meldden slachtoffers 6 miljoen euro aan schade. Maar na de daling in 2018 neemt het aantal gevallen nu weer toe. Dat blijkt volgens NU.nl uit een bijlage die het OM per abuis zou hebben meegestuurd met de cijfers en waarin gegevens staan van banken die juist een sterke toename van helpdeskfraude constateren. Volgens Stijn Ruiter, senior onderzoeker bij het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR), lijkt hier sprake van selectieve rapportage. Het OM wilde hier verder niet op reageren.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

Videoguard

Suricat

MPL

Wordt een partner