Beveiliging nieuws

Onze partners

Kiwa

Eizo

i-Pro

NetworxConnect

Nenova

CSL

Ajax Systems

Trigion

ASIS

Seris

Brivo

Hikvision

Sequrix

Seagate

Paraat

MPL

HID

HD Security

Hanwha Vision Europe

Masset Solutions

Dero Security Products

Regio Control Veldt

PG Security Systems

Service Centrale Nederland

DZ Technologies

Koninklijke Oosterberg

NIBHV

G4S

CardAccess

Alarm Meldnet

Eagle Eye Networks

Bosch Security Systems

Centurion

Crown Security Services

GFT

VBN

Alphatronics

Lobeco

VEB

ADI

OSEC

VAIBS

Uniview

Explicate

ASSA ABLOY

Nimo Drone Security

Secusoft

Add Secure

Milestone

Optex

Gold-IP

Oribi ID Solutions

SOBA

Avigilon Alta

Bydemes

BHVcertificaat.online

RoSecure

ARAS

SMC Alarmcentrale

EAL

Akuvox

SmartCell

Top Security

Securitas

De Beveiligingsjurist

Paxton

SmartSD

Genetec

Connect Security

Traka ASSA ABLOY

VideoGuard

20face

Dahua

Nimo Dog Security

Multiwacht

Unii

CDVI

2N

Advancis

VVNL

IDIS

JMB Groep

Banken melden 5,3 miljoen euro schade door helpdeskfraude

17 februari 2020
Redactie
07:42

In 2018 en 2019 werden volgens ABN AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank zeker 4.831 mensen slachtoffer van helpdeskfraude. Het totale schadebedrag kwam uit op zo’n 5.3 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers die het Openbaar Ministerie (OM) heeft gedeeld met NU.nl.

De vier banken rapporteren gevallen van helpdeskfraude sinds maart 2018 aan het OM. Het gaat hier om cliënten die gebeld worden door iemand die bijvoorbeeld zegt voor Microsoft te werken en die een ernstig computerprobleem zou hebben geconstateerd. De oplichter biedt dan aan het probleem te verhelpen, als het slachtoffer hem toegang verschaft tot de computer. Op die manier weet men toegang tot het bankaccount te krijgen en geld te stelen. In 2018 werden nog 1.732 slachtoffers geteld. In 2019 was dat aantal tot 3.099 gestegen. De schade in 2018 was bijna 2,4 miljoen euro. Vorig jaar was dat 2,9 miljoen euro.

Toename
De banken denken dat lang niet iedereen de schade meldt. Daarom zou het werkelijke aantal slachtoffers nog veel hoger kunnen zijn. Het OM meldde eind januari nog dat de schade door helpdeskfraude juist sterk afneemt, dankzij een samenwerking tussen softwarebedrijven, telecombedrijven, financiële instellingen en de overheid. Ten opzichte van 2017 klopt dat wel. Toen meldden slachtoffers 6 miljoen euro aan schade. Maar na de daling in 2018 neemt het aantal gevallen nu weer toe. Dat blijkt volgens NU.nl uit een bijlage die het OM per abuis zou hebben meegestuurd met de cijfers en waarin gegevens staan van banken die juist een sterke toename van helpdeskfraude constateren. Volgens Stijn Ruiter, senior onderzoeker bij het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR), lijkt hier sprake van selectieve rapportage. Het OM wilde hier verder niet op reageren.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

MPL

Wordt een partner