Beveiliging nieuws

Onze partners

SOBA

EAL

Regio Control Veldt

Lobeco

Akuvox

JMB Groep

NetworxConnect

Explicate

Trigion

2N

Add Secure

Dero Security Products

Kiwa

ASIS

Traka ASSA ABLOY

Bosch Security Systems

Koninklijke Oosterberg

ASSA ABLOY

Milestone

Crown Security Services

Paraat

Uniview

VVNL

MPL

Nenova

VAIBS

HD Security

SmartCell

ADI

Advancis

Ajax Systems

20face

SmartSD

Brivo

Genetec

Masset Solutions

Bydemes

Nimo Drone Security

Dahua

GFT

PG Security Systems

Sequrix

Eagle Eye Networks

DZ Technologies

SMC Alarmcentrale

Service Centrale Nederland

Optex

VideoGuard

Securitas

CardAccess

NIBHV

Eizo

Seris

Gold-IP

Secusoft

Hanwha Vision Europe

CDVI

Hikvision

Paxton

Centurion

VEB

BHVcertificaat.online

G4S

Alphatronics

VBN

Top Security

Unii

IDIS

ARAS

Connect Security

HID

Alarm Meldnet

Oribi ID Solutions

Boon Edam

i-Pro

CSL

Avigilon Alta

OSEC

Multiwacht

RoSecure

De Beveiligingsjurist

Seagate

Nimo Dog Security

Banken verscherpen coulanceregeling spoofing

4 juni 2021
Redactie
08:39

De schade als gevolg van bankhelpdeskfraude bedroeg in 2020 26,7 miljoen euro. Banken hebben die schade voor meer dan 96 procent van de klanten vergoed. Vanwege de omvang van de schade wordt nu meer verantwoordelijkheid bij de klant gelegd.

Eind vorig jaar besloten de vier grootbanken om particuliere klanten die slachtoffer zijn geworden van bankhelpdeskfraude, ook wel spoofing geheten, uit coulance te vergoeden. Aanleiding voor die beslissing was het feit dat er bij deze vorm van fraude misbruik wordt gemaakt van het vertrouwen dat klanten in hun bank hebben doordat het telefoonnummer en de naam van de bank worden misbruikt. De coulanceregeling geldt dus niet voor andere vormen van fraude waarbij klanten zelf de transacties goedkeuren.

Eigen verantwoordelijkheid
Bij het uit coulance vergoeden van de schade bij bankhelpdeskfraude blijft het uitgangspunt dat klanten een eigen verantwoordelijkheid hebben. Daarom hebben banken toetsingscriteria opgesteld om te bepalen in hoeverre zij de schade vergoeden. Uitgangspunt is dat slachtoffers 100 procent van de schade uit coulance vergoed krijgen tenzij het slachtoffer medeplichtig is aan fraude, al eerder een vergoeding heeft gehad bij de zelfde bank of als het slachtoffer onvoldoende meewerkt aan het fraudeonderzoek van de bank.

Specifieke feiten
Naast deze harde criteria kijkt de bank ook naar de specifieke feiten en omstandigheden van elke oplichtingszaak. Banken verwachten daarbij van klanten verantwoordelijk gedrag en oplettendheid. Het uitgangspunt dat banken hanteren voor (gedeeltelijke) vergoeding uit coulance is ‘redelijkheid en billijkheid.’ Zo zijn er slachtoffers die meerdere specifieke of gerichte boodschappen, waarbij ze door de bank voor fraude of fraudeurs gewaarschuwd werden, hebben genegeerd. Of slachtoffers die zonder zich vragen te stellen of contact op te nemen met de bank grote bedragen onder verdachte omstandigheden overboeken bijvoorbeeld naar meerdere buitenlandse banken. Banken kunnen bij deze omstandigheden dan besluiten om gedeeltelijk, of niet, tot coulance over te gaan.

Lees hier de Toetsingscriteria voor coulance bij bankhelpdesk fraude

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

MPL

Videoguard

Seagate

Wordt een partner