Bedrijf verkoopt gevoelige persoonsgegevens online

Anita de Bruijne, directeur Juridische Zaken van de Autoriteit Persoonsgegevens, zal vreemd opgekeken hebben toen een journalist van Trouw haar via haar privénummer belde. Het nummer was verkregen via het Amerikaans-Israëlisch bedrijf Lusha, dat handelt in gevoelige persoonsgegevens.

De journalist wilde weten of de AP wel eens onderzoek had gedaan naar Lusha, dat helpt bij het achterhalen van geheime telefoonnummers en e-mailadressen van onder andere politici, artiesten en misdaadverslaggevers. Het bedrijf levert een programma dat de geheime informatie tevoorschijn tovert als de gebruiker het LinkedIn-profiel van iemand bekijkt. Niet van iedereen zijn de gegevens te achterhalen, maar vaak lukt het wel.

Speciale zoekmachine
Lusha gaat volgens Kamerlid Kees Verhoeven van D66 veel verder dan bedrijven als Google en Facebook. Op de eerste plaats weten de meeste mensen niet van het bestaan van het bedrijf en al helemaal niet dat dit over hun gegevens beschikt. Die worden overigens gewoon gezocht, met een speciale zoekmachine. Die kijkt in een groot aantal onlinedatabases. Als iemand nooit zijn telefoonnummer op internet heeft gezet, gaat Lusha dat niet vinden. Mensen zijn zich er echter niet altijd van bewust wat er gebeurt met hun gegevens, als zij die bijvoorbeeld invullen om iets te kunnen bestellen op internet. Wie de dienst wil uitproberen hoeft daar niet direct voor te betalen. Pas na een paar zoekopdrachten is een vergoeding verschuldigd.

AVG
Lusha zegt te handelen in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), maar daar heeft privacy-advocaat en hoogleraar Gerrit-Jan Zwenne twijfels over. Tegen Trouw zegt hij dat je betrokkenen moet informeren als je hun persoonsgegevens verwerkt of aanbiedt en dat doet het bedrijf niet. Mogelijk omdat mensen dan op grond van AVG kunnen eisen dat hun gegevens verwijderd worden. Volgens het bedrijf zelf omdat er sprake is van een ‘gerechtvaardigd belang’.
Het bedrijf Snovio werkt op dezelfde manier als Lusha, maar verkoopt alleen e-mail-adressen. Beide bedrijven doen zaken met iedereen. De AP zegt dergelijke diensten te kennen, maar er nog geen onderzoek naar gedaan te hebben. De journalisten van Trouw hebben nog geprobeerd om de privénummers van medewerkers van Lusha met hun eigen dienst te achterhalen, maar dat lukte niet. Ook via het ‘officiële’ nummer kregen zij niemand aan de lijn.

Het volledige artikel is hier te lezen.

Gedeeld

Geef een reactie