Beveiliging nieuws

Onze partners

CardAccess

Paxton

BHVcertificaat.online

Add Secure

MPL

De Beveiligingsjurist

Traka ASSA ABLOY

SOBA

RoSecure

Paraat

Optex

i-Pro

GFT

Oribi ID Solutions

Kiwa

Eizo

G4S

Ajax Systems

ADI

Alarm Meldnet

Seris

Nenova

NetworxConnect

Gold-IP

Top Security

Alphatronics

Dahua

Crown Security Services

OSEC

Connect Security

Centurion

Genetec

IDIS

VEB

JMB Groep

Masset Solutions

Koninklijke Oosterberg

ASIS

Bosch Security Systems

20face

Explicate

CDVI

VideoGuard

VAIBS

CSL

SmartCell

Advancis

Regio Control Veldt

Brivo

ASSA ABLOY

Hikvision

Unii

Nimo Drone Security

Seagate

Service Centrale Nederland

HD Security

VBN

2N

Milestone

Bydemes

Multiwacht

Lobeco

PG Security Systems

VVNL

HID

Uniview

SmartSD

EAL

Securitas

Akuvox

NIBHV

SMC Alarmcentrale

Dero Security Products

ARAS

Nimo Dog Security

Hanwha Vision Europe

DZ Technologies

Sequrix

Trigion

Boon Edam

Avigilon Alta

Secusoft

Eagle Eye Networks

Bedrijf verkoopt gevoelige persoonsgegevens online

10 augustus 2020
Redactie
08:12

Anita de Bruijne, directeur Juridische Zaken van de Autoriteit Persoonsgegevens, zal vreemd opgekeken hebben toen een journalist van Trouw haar via haar privénummer belde. Het nummer was verkregen via het Amerikaans-Israëlisch bedrijf Lusha, dat handelt in gevoelige persoonsgegevens.

De journalist wilde weten of de AP wel eens onderzoek had gedaan naar Lusha, dat helpt bij het achterhalen van geheime telefoonnummers en e-mailadressen van onder andere politici, artiesten en misdaadverslaggevers. Het bedrijf levert een programma dat de geheime informatie tevoorschijn tovert als de gebruiker het LinkedIn-profiel van iemand bekijkt. Niet van iedereen zijn de gegevens te achterhalen, maar vaak lukt het wel.

Speciale zoekmachine
Lusha gaat volgens Kamerlid Kees Verhoeven van D66 veel verder dan bedrijven als Google en Facebook. Op de eerste plaats weten de meeste mensen niet van het bestaan van het bedrijf en al helemaal niet dat dit over hun gegevens beschikt. Die worden overigens gewoon gezocht, met een speciale zoekmachine. Die kijkt in een groot aantal onlinedatabases. Als iemand nooit zijn telefoonnummer op internet heeft gezet, gaat Lusha dat niet vinden. Mensen zijn zich er echter niet altijd van bewust wat er gebeurt met hun gegevens, als zij die bijvoorbeeld invullen om iets te kunnen bestellen op internet. Wie de dienst wil uitproberen hoeft daar niet direct voor te betalen. Pas na een paar zoekopdrachten is een vergoeding verschuldigd.

AVG
Lusha zegt te handelen in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), maar daar heeft privacy-advocaat en hoogleraar Gerrit-Jan Zwenne twijfels over. Tegen Trouw zegt hij dat je betrokkenen moet informeren als je hun persoonsgegevens verwerkt of aanbiedt en dat doet het bedrijf niet. Mogelijk omdat mensen dan op grond van AVG kunnen eisen dat hun gegevens verwijderd worden. Volgens het bedrijf zelf omdat er sprake is van een ‘gerechtvaardigd belang’.
Het bedrijf Snovio werkt op dezelfde manier als Lusha, maar verkoopt alleen e-mail-adressen. Beide bedrijven doen zaken met iedereen. De AP zegt dergelijke diensten te kennen, maar er nog geen onderzoek naar gedaan te hebben. De journalisten van Trouw hebben nog geprobeerd om de privénummers van medewerkers van Lusha met hun eigen dienst te achterhalen, maar dat lukte niet. Ook via het ‘officiële’ nummer kregen zij niemand aan de lijn.

Het volledige artikel is hier te lezen.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Videoguard

Seagate

Suricat

Wordt een partner