Alpha Security zet SequriX in voor de ‘SUS-teams’

Beveiligingsbedrijf Alpha Security uit Haarlem zette SequriX al in voor de mobiele surveillance tak, maar gebruikt het platform nu ook voor objectbeveiliging en receptiediensten. Daar zijn nu de SUS-teams bijgekomen, die in de binnensteden van Haarlem en Alkmaar tijdens hun werkzaamheden gebruikmaken van SequriX.

“SequriX is voor ons dé tool om te rapporteren en communiceren met onze ketenpartners”, zegt Remco de Graaff, supervisor Operations bij Alpha Security. In totaal zijn twee teams van twee personen aanwezig in de binnenstad van Alkmaar. Deze SUS-teams zijn verantwoordelijk voor het voorkomen van overlast en het bewaken van de sfeer rondom horecagelegenheden. Hierbij werken de teams nauw samen met de politie en handhaving. De teams worden aangestuurd vanuit de meldkamer van Stadstoezicht en hebben tevens direct contact met de coördinator van de politie. Remco de Graaff vult aan: “Wij zijn er juist voor om incidenten te voorkomen en de sfeer te bewaken. We dienen als een soort eerste waarschuwing en dit werkt heel goed. Mocht het toch misgaan, dan kunnen we snel opschakelen naar de aanwezige politie in de stad.”

Bodycam
De beveiligers van de SUS-teams zijn uitgerust met een bodycam, portofoon en een smartphone met de SequriX app. Met deze tools kunnen zij probleemsituaties vastleggen en houden ze contact met de meldkamer en politie. Wanneer een incident is voorgevallen, wordt er in de SequriX app een rapportage geschreven, waarbij tevens foto’s worden toegevoegd. Met de rapportages en beelden van de bodycam wordt er altijd een sluitend verhaal aan handhaving of politie gegeven.
Alkmaar is niet de eerste gemeente waar Alpha Security SUS-teams inzet. Het beveiligingsbedrijf begon hiermee in thuisstad Haarlem. Voor de gemeente Haarlem is Alpha Security de vaste beveiligingspartner en levert het een scala aan diensten: van surveillance en objectbeveiliging tot de beveiliging van evenementen zoals onder andere de kermis in de stad.

Meerwaarde creëren
Het beveiligingsbedrijf neemt SequriX tegenwoordig mee in aanbestedingen en merkt op dat dit helpt om het verschil te maken met de concurrentie. Remco de Graaff legt uit: “Er worden steeds meer eisen gesteld aan het rapporteren en informatie delen. De juiste personen moeten op de hoogte gebracht worden, maar dit moet wel op een veilige manier gebeuren.” Een voorbeeld hiervan is de maatschappelijke opvang, waar personen aanwezig zijn die met veel instanties in aanraking komen. Als de beveiligers een incident rapporteren, dan kunnen zij dit op een veilige manier delen met handhaving, politie en overige ketenpartners in deze specifieke tak van de zorg.
De Graaff legt uit: “De communicatie tussen ketenpartners kan namelijk beter. Wij zitten daar als beveiligingsbedrijf tussen, omdat wij met alle partijen zaken doen en daarnaast nauw contact hebben met handhaving en politie. Met het klantenportaal kunnen wij alle rapportages eenvoudig, maar op een veilige manier delen met de betrokken partijen, dit creëert een professionele uitstraling en geeft onze dienstverlening meerwaarde.”

Gedeeld

Geef een reactie