Axis Communications presenteert detailhandeltrends

Beveiligingscamera’s in winkels waren altijd bedoeld om misdrijven vast te leggen. Maar ze zijn daarnaast ook heel geschikt om bij te dragen aan optimalisering van de winkelformule. Axis heeft daarvan een studie gemaakt, waarvan onderstaand de resultaten zijn te zien.

Eén van de redenen waarom online winkelen zo succesvol is, is de grote hoeveelheid klantinformatie die webwinkels kunnen verzamelen en verwerken. Het gaat dan om informatie over het koopgedrag, bijvoorbeeld welke artikelen de klant heeft bekeken, welke artikelen in het winkelmandje zijn gelegd (en er weer uitgehaald zijn) en hoe de klant op de website terecht is gekomen. Ook offline is dergelijke klantdata te verzamelen. En dat is noodzakelijk als ‘stenen’ winkels de concurrentie met webwinkels willen overleven. Dan moeten zij hun klanten minstens zo goed kennen als de online winkels. Het analyseren van de gegevens helpt winkeliers aan inzichten in het winkelgedrag van hun klanten. IP-gebaseerde oplossingen spelen hierbij een cruciale rol en Axis Communications beschrijft de vijf trends die het komende jaar bepalend zijn voor de detailhandel.

1 – Winkelen & veiligheid
Volgens de EHI-studie inventarisverschillen 2017 bedraagt het verlies door diefstal jaarlijks circa 3,4 miljard euro. Bovendien gaan winkeldieven steeds vaker georganiseerd te werk. Volgens schattingen van het EHI wordt in waarde ongeveer een kwart van alle winkeldiefstallen gepleegd door bendes en de georganiseerde misdaad.
Leden van criminele bendes rijden met een auto naar verschillende filialen in een bepaald district en stelen goederen die van te voren bepaald zijn. Een efficiënte werkwijze die heel moeilijk aan te pakken is.
De cijfers bevestigen dat het gevaar groeit: de financiële schade van georganiseerde misdaad bedraagt gemiddeld een paar duizend euro per diefstal, tegenover gemiddeld 83 euro bij een doorsnee winkeldiefstal. Om succesvol te kunnen optreden tegen dit type georganiseerde misdaad, moeten politie en detailhandel een gezamenlijke strategie ontwikkelen. De kern van zo’n preventiestrategie zal liggen in netwerktechnologie, zoals netwerkcamera’s met intelligente analysefuncties.

2 – Klantencommunicatie en klantentrouw
Met behulp van netwerkcamera’s en analysesoftware kunnen winkeliers in beeld krijgen hoe een klant door een fysieke winkel loopt. Dezelfde analysemethodes van webwinkels laten zien welke optimalisaties in een fysieke winkel zinvol zijn. Videodisplays en zelfs aankondigingen via het luidsprekersysteem in de winkel, kunnen de aandacht van klanten op bepaalde producten vestigen, zoals dat in online winkels gebeurt met pop-ups en gerichte reclames.
Netwerkcamera’s met analysesoftware kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om lange wachtrijen in winkels op te merken. Lang wachten is één van de belangrijkste redenen waarom mensen in een fysieke winkel van een aankoop afzien. Met behulp van monitoringsoftware kunnen detailhandelaren reageren op langer wordende wachtrijen en wachttijden verminderen door extra kassa’s te openen.

3 – Fysieke winkels worden digitale speelplaatsen
Het kernwoord in de detailhandel is entertainment: winkelen is tegenwoordig meer dan alleen een koopproces. Klanten willen verrast worden en deskundig advies krijgen. In dat verband vraagt de detailhandelaar zich steeds vaker af: welke investeringen zijn zinvol? Wat beïnvloedt daadwerkelijk de omzet en is niet alleen maar een leuk speeltje?
Hier komt de techniek goed van pas; met netwerkcamera’s kunnen winkeliers overal in de winkel meten welke maatregelen werken bij de klant en welke niet. Als een maatregel niet naar tevredenheid werkt, kan de winkelier snel parameters aanpassen, hiermee experimenteren en het resultaat analyseren.

4- Click & Collect
Veel winkeleigenaren stellen het aanbieden van een bezorgdienst uit, omdat met name de zogenaamde ‘laatste meters’ tot aan de voordeur van de klant zeer kostenintensief zijn. Webwinkels hebben juist te maken met een groot aantal retourzendingen. De oplossing voor beiden is ‘Click & Collect’.
Bij ‘Click & Collect’ komt de klant zelf naar de winkel om zijn bestelling af te halen. Daardoor gaat het persoonlijke contact niet verloren en blijven de voordelen van een fysieke winkel, zoals advies en mogelijkheden voor upselling, behouden.
Een eenvoudige barcode helpt bij het klaarmaken van de bestellingen. Elke keer dat een online besteld artikel wordt gescand, gaat een trigger in het videosysteem af, net als bij het wegleggen en afhalen van de goederen. Zo wordt het hele proces gedocumenteerd. Bij klachten op grond van ontbrekende of defecte producten kan men op deze manier meteen nagaan of dit klopt en waar de fout gemaakt is.

5 – Het verband tussen IT-beveiliging en geloofwaardigheid
De gevaren op het gebied van cybersecurity en de behoefte aan flexibele en schaalbare systemen, vragen om een andere benadering van centrale beslissingen over een gestandaardiseerde IT- en video-infrastructuur. De nieuwe EU-richtlijnen voor gegevensbescherming hebben daar ook mee te maken.
Net als in de detailhandel worden de geloofwaardigheid van het merk en de service aan de klant, belangrijkere factoren bij de koopbeslissing. De tijden dat een lage prijs de doorslag gaf, zijn voorbij. Het is hierbij van belang dat men consistente end-to-end-oplossingen ontwikkelt – geen geïsoleerde oplossingen.

Gedeeld

Geef een reactie