De ervaring van Axis met online interactieve trainingen

Al kort na het begin van de coronapandemie koos de Axis Academy voor een volledige online doorstart. Frederic Rocher legt uit hoe deze overgang is verlopen, welke innovatieve stappen zijn gezet en hoe de deelnemers dit hebben ervaren.

Bijeenkomsten, trainingen en webinars: door de coronapandemie heeft er een sterke verschuiving naar digitaal plaatsgevonden. Voor de pandemie werden de trainingen van de Axis Communications Academy georganiseerd in het Axis-trainingscentrum in Rotterdam of ter plaatse bij partners. Maar tegenwoordig is het aanbod volledig online. Frederic Rocher, technical trainer Benelux bij Axis, vertelt meer over de ontwikkelingen binnen de Axis Academy vanaf het moment van de eerste lockdown in maart 2020.

Uitgebreid
Sinds 2005 biedt de Axis Academy een breed scala aan trainingen voor partners. In de salesregio Middle Europe (Benelux en DACH) bestaat het Academy-team momenteel uit vier trainers, die de trainingen verzorgen in het Nederlands, Frans en Duits. Het programma is ontwikkeld om partners op de hoogte te brengen van de nieuwste Axis-producten en -oplossingen. Daarnaast worden meer specialistische trainingen aangeboden over alle aspecten van netwerkvideotechnologie. Het opleidingsaanbod is de afgelopen jaren uitgebreid met trainingen over onder andere netwerkaudio-oplossingen, toegangsbeheer, Axis-tools en video-analytics.

Uitdaging
Hoe heeft de Axis Academy de overgang van fysieke naar online trainingen mogelijk gemaakt? Rocher: “Ons voordeel was dat we al sinds 2019 bezig waren met de digitalisering van ons opleidingsaanbod. We hadden al ervaring met welk platform het beste aansluit bij onze wensen, welke formats digitaal succesvol zijn en met de verschillen tussen face-to-face en online trainen. Sinds augustus 2020 bieden we ons volledige Academy-programma online aan.” Online trainingen en webinars zijn volgens Rocher ook echt een uitdaging voor de trainers. “Bij een fysiek evenement kan ik de individuele deelnemers persoonlijk benaderen en makkelijker inschatten wie extra ondersteuning nodig heeft, wie een vraag heeft en welke deelnemer meer uitdaging kan gebruiken. Online vereist dit echt een hoger niveau van aandacht en meer ervaring. Daarnaast is het voor de deelnemers zelf moeilijker om gefocust te blijven. Een mailtje, een telefoontje of achtergrondgeluiden in je thuiskantoor zorgen al snel voor afleiding. De uitdaging is dan ook om de trainingen zo interactief mogelijk te maken, met een goede mix van theorie en praktijk. Want of we nu online of op locatie trainen, het allerbelangrijkste is dat onze deelnemers echt iets leren en dit ook kunnen toepassen in hun dagelijkse werkzaamheden.”

Behoeften
Over het huidige aanbod van de Axis Academy zegt Rocher: “In de afgelopen jaren hebben wij een uitgebreid programma ontwikkeld dat beantwoordt aan de behoeften van onze partners en dat rekening houdt met onze voortdurend groeiend product-portfolio. Onze gratis webinars zijn vooral interessant voor consultants, systeemontwerpers, technisch georiënteerde medewerkers en verkooppartners. Hier behandelen we in 30 à 45 minuten verschillende onderwerpen, van thermische camera’s en videomanagementsoftware tot projecteren volgens de EN62676-4-standaard. Wij nemen de webinars op en maken ze na afloop on demand beschikbaar.”

Interactieve trainingen
“De interactieve online trainingen zijn een ander onderdeel van de Axis Academy”, vervolgt Rocher. “Dit zijn betaalde modules van één of meerdere halve dagen, die theorie en praktijk combineren. Deze opleidingen zijn gericht op Axis-partners die hun kennis willen verdiepen. Denk bijvoorbeeld aan onze basistraining over netwerkvideo (Network Video Fundamentals, red.), waarbij iedere deelnemer toepassingsgerichte, praktische ervaring kan opdoen met het aansluiten en configureren van Axis-producten. Ons e-learningaanbod wordt momenteel verder uitgebreid en vertaald, zodat wij dit in meerdere talen aan onze partners kunnen aanbieden. Veel van deze e-learnings zijn ook geschikt ter voorbereiding en aanvulling op onze opleidingen. Een groot voordeel is de flexibiliteit. Deelnemers kunnen zelf bepalen wanneer zij met e-learning willen beginnen.

Nieuwe trainingen
Welke nieuwe trainingen zijn onlangs toegevoegd en hoe ziet de toekomst van de Academy er op de korte en lange termijn uit?
Rocher: “Het opleidingsaanbod blijft groeien. Zo hebben we onlangs een training toegevoegd over onze nieuwe software-oplossing voor toegangsbeheer, AXIS Camera Station Secure Entry. Ook trainingen over radaroplossingen en AXIS Site Designer zijn recent toegevoegd. Voorlopig gaan we door met het online aanbieden van trainingen. Waarom? Omdat de feedback van de deelnemers erg positief is. Zo waarderen velen de tijdwinst. Op de lange termijn willen we toewerken naar hybride evenementen, dus een combinatie van online trainingen met workshops ter plaatse. Natuurlijk kleinschalig en met inachtneming van de coronaregels.”

Persoonlijk contact
Hoe ervaart Rocher het persoonlijk na een jaar online training en?“We waren natuurlijk al bezig met het verder digitaliseren van de Axis Academy, maar dat is door corona enorm versneld. Dit was voor het team een bijzondere uitdaging: we durfden in een korte periode iets nieuws te ontwikkelen, maar dit moest wel tot in detail worden voorbereid. Uiteindelijk heeft het allemaal heel goed uitgepakt en ik ben blij dat onze deelnemers deze ontwikkeling positief hebben ontvangen. Toch verheug ik mij er ook weer op om onze partners persoonlijk te ontmoeten in ons Axis-trainingscentrum in Rotterdam en op locatie in Nederland, België en Luxemburg. Want ondanks alle digitale mogelijkheden blijft het persoonlijke contact met deelnemers voor mij enorm belangrijk.”

Gedeeld

Geef een antwoord