Handhaving coronamaatregelen liever aan techniek overgelaten

Maar een op de drie Nederlanders durft iemand aan te spreken op het overtreden van coronamaatregelen, zoals het niet dragen van een mondkapje in een winkel. Daarom wordt de hoop gevestigd op technologie, die helpt bij de handhaving. Dat concludeert onderzoeksbureau Multiscope.

Het onderzoek is uitgevoerd onder duizend willekeurige Nederlanders in opdracht van Axis Communications, dat technologie levert waarmee handhaving van coronamaatregelen ondersteund kan worden. Noodzakelijk, aldus de fabrikant, omdat er maar weinig mensen zijn die iemand durven aan te spreken in een openbare ruimte als hij of zij zich niet aan de maatregelen houdt. De meeste mensen zijn bang voor vervelende situaties met ruzie, irritaties en onbegrip als zij anderen aanspreken op het overtreden van de regels.

Slimme technologie
Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna de helft van de Nederlanders (47 procent) denkt dat slimme technologieën, zoals camera’s en audiotoepassingen, kunnen helpen bij het opvolgen van de coronamaatregelen. Daarnaast geeft de helft van de ondervraagden aan dat ze bij het betreden van een winkel zouden willen zien hoeveel mensen er in de winkel zijn, zodat kan worden bepaald of het veilig is om naar binnen te gaan. Want hoewel het grootste deel van Nederland zich aan de maatregelen houdt, gaat er af en toe nog wel eens wat mis. “Slimme technologie kan dan een uitkomst vormen zonder dat vervelende situaties ontstaan”, vertelt Edwin Beerentemfel, manager Global Partners & End Customers bij Axis Communications. “Zo kunnen intelligente bewakingscamera’s met beeldanalyse het niet dragen van een mondkapje of het negeren van de afstandsregel signaleren en vervolgens een audiowaarschuwing geven aan de overtreder of handhaving alarmeren. Daarnaast kan met dergelijke camera’s bijvoorbeeld ook de drukte in winkels en andere openbare plekken worden gemeten. Winkeliers of handhavers hebben dankzij crowd monitoring minder het gevoel zelf politieagent te moeten spelen, omdat de technologie het werk doet. Daarnaast draagt zo’n voorziening uiteraard bij aan de veiligheid van de medewerkers, maar ook aan die van de consument.”

Gedeeld

Geef een antwoord