MPL heeft ISDN al volledig uitgefaseerd

Nog altijd zijn zo’n 120.000 alarmsystemen in Nederland afhankelijk van telecomdiensten die momenteel worden beëindigd. Dat maakt een snelle aanpassing noodzakelijk, maar de installatiebranche ontbreekt het daarvoor aan capaciteit. Alarmcentrale MPL zegt met dit probleem een oplossing te kunnen bieden.

Al bijna 15 jaar geleden kondigde KPN aan dat het tijdperk van analoge telefonie ten einde liep. Afschaffing van oude systemen werd echter keer op keer uitgesteld, omdat de digitale transformatie van de samenleving aanzienlijk langzamer verliep dan was voorzien. Maar inmiddels is bijna de hele infrastructuur ‘verglaasd’ en wil het telecommunicatiebedrijf zo snel mogelijk af van de capaciteit slurpende analoge randapparaten. Analoge telefoons, faxen en modems zijn inmiddels vrijwel alle gerecycled, maar de beveiligingssector houdt dapper vast aan communicatietechniek van de vorige eeuw. Dit tot ergernis van KPN, waarvan het geduld nu echt ten einde loopt. ISDN is inmiddels grotendeels ontmanteld en PSTN komt als volgende aan de beurt om afgeschaft te worden.

Oplossing tegen uitvallen van analoge alarminstallaties
Hoe moet dat met de 120.000 particuliere en zakelijke gebruikers van alarminstallaties. “Zo’n 90.000 analoge installaties zijn inmiddels op een VoiP-modem aangesloten”, vertelt directeur Marcel Lenters van MPL. “Maar eigenlijk is dat geen betrouwbare oplossing. Het werkt wellicht, maar de betrouwbaarheid kan aardig te wensen overlaten. Beter is het om een speciale converter in te zetten, die de analoge signalen omzet naar IP-signalen. MPL biedt hiervoor de CSL-kiezer aan maar daarvoor moet de alarminstallateur wel langs komen en die komt meestal al om in het werk. Bovendien vergt zo’n converter ook weer een investering.”

Analoge alarminstallaties werkend houden
Volgens MPL is het mogelijk om analoge alarminstallaties werkend te houden, zonder bij de klant iets te veranderen. “Binnen ons eigen bestand hebben wij deze klanten al geconverteerd en dit werkt zeer tot tevredenheid en optimaal”, aldus Lenters. “Om hiervan ook gebruik te kunnen maken is het wel voorwaarde dat de klant overstapt naar de MPL Alarmcentrale dienstverlening. Dat kan heel voordelig. Wie al een abonnement heeft bij een andere alarmcentrale kan meteen overstappen en hoeft dan niets aan ons te betalen, zolang het oude abonnement nog loopt. Men weet dan direct zeker dat het alarm blijft werken.”

Volgens onderstaande voorwaarden kan MPL garanderen dat deze oplossing door de alarmcentrale wordt ondersteund.
• Qos op VoIP bij de klant en voldoende kwaliteit van de lijn naar de Voice provider
• Alleen gebruik van CODEC G711
• Goede kwaliteit IP dragen; geen latency of jitter en geen packet losts
• Geen GSM; EDGE 3G;4G;5G
• Alleen CID of CIA geen kanalenkiezer
• Afhankelijk van infrastructuur kunnen er verbindingen liggen tussen providers onderling of via KPN VoIP .
• Een provider heeft altijd een verbinding via publiek KPN
• Op dit moment is er nog geen einde datum bekend van de CODEC G.711 bij KPN of bij de provider gebruikt door MPL. Zolang de verbinding over deze CODEC kan plaatsvinden zal e.e.a. functioneren, hierin is de provider aan de klant zijde bepalend. MPL heeft afspraken over het gebruik met haar provider over de CODEC G.711.
• In voorkomende gevallen zal de HD Voice- G722 ook functioneren.

Gedeeld

Geef een antwoord