Slimme oplossing voor kortere wachttijden luchthavencontrole

Op de luchthaven van Boedapest heeft Bosch Security Systems een camerasysteem geïnstalleerd dat reizigers informeert over de verwachte drukte bij de controle en dat hen automatisch stuurt naar controlepunten waar de wachttijd het kortst is. De gemiddelde wachttijd is hierdoor beduidend afgenomen.

De wachttijd voor de beveiligingscontrole op een luchthaven is vaak moeilijk voorspelbaar. De wachtrijen kunnen soms flink oplopen, met veel stress en mogelijk zelfs gemiste vluchten als resultaat. Naarmate wachtrijen vóór beveiligingscontroles groter worden, worden reizigers steeds geïrriteerder. Hierdoor wordt ook het beveiligingsrisico groter, aangezien het interessanter wordt voor potentiële aanvallers om toe te slaan in het gebied vóór de controlepunten, dat nu eenmaal makkelijker te bereiken is dan het gebied erachter.

Proefproject
Op de internationale luchthaven Ferenc Liszt van Boedapest wordt nu als onderdeel van een proefproject op een scherm in terminal 2a de verwachte wachttijd weergegeven. Er zijn twee controlepunten, een voor elke terminal, en reizigers kunnen op basis van de huidige wachttijden voor een van de twee controlepunten kiezen. “De uitdaging bestond uit het gelijkmatig verdelen van de reizigers over de controlepunten”, zegt István Szabo, beveiligingsdirecteur. De luchthaven hoefde niet te investeren in een nieuwe camera-infrastructuur om dit mogelijk te maken. Er hoefden slechts vijf nieuwe camera’s te worden geïntegreerd in het bestaande netwerk.

Gemiddelde wachttijd
De nieuwe videocamera’s bieden een uitstekende beeldkwaliteit en leveren zodoende het juiste materiaal om met gebruikmaking van een algoritme vast te stellen hoeveel mensen bij elk controlepunt staan te wachten en wanneer zij door de uitgang zullen gaan. Op basis hiervan kan de oplossing een gemiddelde wachttijd berekenen en deze weergeven voor de reizigers die de beveiligingscontrole nog niet hebben doorlopen.Hierdoor neemt niet alleen de tevredenheid van de reizigers toe maar neemt tevens de werkdruk voor het beveiligingspersoneel af, aangezien dit de mensenmassa niet meer handmatig over de controlepunten hoeft te verdelen. Szabo wil deze service verder uitbreiden: “De wachttijden moeten in onze luchthavenapp worden geïntegreerd, zodat reizigers deze informatie al kunnen ontvangen wanneer ze onderweg zijn naar de luchthaven. Die komen hier dan niet meer voor onaangename verrassingen te staan.

De volledige casestudy, met video’s, is te lezen op deze website.

Gedeeld

Geef een reactie