Besturen drones op afstand voor inspecties en bewaking mogelijk

In de regel mag alleen met drones worden gevlogen, als de piloot zicht heeft op het toestel. Efficiënter zou het zijn als de toestellen ook vanuit een meldkamer kunnen worden bestuurd. De Inspectie Leefomgeving en Transport maakt dit nu onder bepaalde voorwaarden mogelijk.

De voorgedefinieerde risicoanalyse (PDRA) van de ILT kan al geïmplementeerd worden door houders van een ROC-vergunning. De brandweer kan dan bijvoorbeeld met een drone snel nagaan hoeveel inzet een brandmelding vereist. Beveiligingsbedrijven zouden een drone op een bedrijventerrein kunnen stationeren, die bij alarm de lucht in gestuurd wordt. Zolang er ook een piloot aanwezig moet zijn, voegt deze mogelijkheid nauwelijks iets toe. Reden om de regelgeving aan te passen.

Voorwaarden
Met de publicatie PDRA-01-CAA-NL2020 – Remote UAS operations van de ILT is het mogelijk geworden om automatisch vliegende drones en droneboxen in te zetten. Wel geldt een groot aantal lastige voorwaarden. Zo is vliegen alleen toegestaan boven een gebied dat niet toegankelijk is voor onbevoegden. Ook mogen de vluchten alleen plaatsvinden in ongecontroleerd luchtruim. Dus niet in de buurt van luchthavens. De maximale vlieghoogte is 50 meter (30 meter boven het hoogste object in de nabije omgeving) en de drone mag maximaal 1 kg wegen. Ook zijn procedures vereist voor als de verbinding met de drone verloren gaat. Er bestaan drones die dan automatisch terugkeren naar het basisstation. Alle besturingsacties moeten worden gelogd en de operator moet in het bezit zijn van het RPA-L brevet.

Praktijk
Het bedrijf Mapture.ai in Noordwijk heeft inmiddels een oplossing ontwikkeld, die aan de nieuwe eisen voldoet. Deze is gebaseerd op de DJI Mavic 2 Enterprise, die met 900 gram binnen de gestelde gewichtslimiet blijft. Het bedrijf plaatste recent een dronebox op het dak van een brandweerkazerne in Twente. Ook Rijkswaterstaat wil het systeem van Mapture.ai gaan inzetten om calamiteiten op het water vanuit de lucht te bekijken. Er wordt al geëxperimenteerd in het onlangs geopende testgebied voor automatische drones langs de Waal tussen Nijmegen en Tiel. Vanuit de dronesector is wel kritiek op de gewichtslimiet. Populaire drones, zoals die van DroneMatrix, Azur en Percepto, zijn daardoor niet toegestaan, terwijl ze in andere EU-staten wel automatisch mogen vliegen. Ontheffing is mogelijk, maar die vereist bijzonder veel papierwerk.

Gedeeld

Geef een antwoord