Beveiliging nieuws

Onze partners

Brivo

ARAS

Secusoft

Multiwacht

Alarm Meldnet

NetworxConnect

Nimo Drone Security

Bydemes

VideoGuard

HD Security

RoSecure

SOBA

Nenova

Alphatronics

Dahua

Ajax Systems

GFT

Genetec

VBN

ASSA ABLOY

Paraat

HID

i-Pro

NIBHV

Advancis

OSEC

Lobeco

EAL

VAIBS

Seagate

Explicate

MPL

Nimo Dog Security

Unii

ADI

SmartSD

Milestone

Connect Security

G4S

Masset Solutions

Paxton

IDIS

Crown Security Services

VEB

2N

Traka ASSA ABLOY

20face

Service Centrale Nederland

DZ Technologies

Oribi ID Solutions

Seris

Optex

Sequrix

Eizo

Top Security

VVNL

CSL

Trigion

Dero Security Products

Hikvision

Hanwha Vision Europe

Securitas

Eagle Eye Networks

Kiwa

SMC Alarmcentrale

PG Security Systems

JMB Groep

CDVI

SmartCell

Koninklijke Oosterberg

Akuvox

De Beveiligingsjurist

Avigilon Alta

CardAccess

Gold-IP

Bosch Security Systems

Centurion

ASIS

Add Secure

Regio Control Veldt

Uniview

BHVcertificaat.online

Blauwe verlichting voor politiebikers

5 januari 2021
Redactie
18:57

Sinds oudjaarsnacht voeren politiebikers uit een aantal eenheden ook blauwe optische signalen op hun fiets. Door de betere zichtbaarheid kan er veiliger en efficiënter worden gewerkt, is de verwachting. Het betreft een proef van vier maanden.

De pilot loopt van 1 januari 2021 tot en met april 2021 in zes basisteams: Leijdal en Markdal (beide Eenheid Zeeland-West-Brabant), Burgwallen (Eenheid Amsterdam), Zoetermeer (Eenheid Den Haag), Groningen Centrum (Eenheid Noord-Nederland) en Meijerij (Eenheid Oost-Brabant). Elk basisteam krijgt de beschikking over vier fietsen die zijn voorzien van de opvallende blauwe verlichting, die aanvullend is op de reguliere verlichting.

Ontheffing
Omdat fietsen volgens de wet geen (blauwe) optische signalen en/of knipperende verlichting mogen voeren, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontheffing verleend voor de duur van de pilot. Voorwaarde is dat in de evaluatie van de pilot expliciet aandacht wordt besteed aan het effect op de verkeersveiligheid.
Nick Schuermans, politiebiker in basisteam Leijdal, is behalve projectleider ook de initiatiefnemer van de pilot. “Die is ontstaan uit de behoefte om de zichtbaarheid, herkenbaarheid en inzetbaarheid van de bikers te vergroten. Als politiebikers zijn we niet altijd goed zichtbaar. Dat is enerzijds onze kracht wanneer we onopvallend in een wijk willen surveilleren, maar aan de andere kant zijn er ook situaties waarin je juist wel wilt opvallen. Optische lichtsignalen kunnen dan bijdragen aan een veiligere werkomgeving. Denk aan het verlenen van assistentie bij een verkeersongeval of wanneer je op een donkere weg een spoedmelding krijgt. Als fietser ben je toch kwetsbaar in het verkeer. De speciale verlichting vergroot ook de herkenbaarheid, want blauw licht wordt direct geassocieerd met hulpverleningsdiensten.”

Brancherichtlijn
In tegenstelling tot gemotoriseerde hulpverleningsvoertuigen vallen de fietsen met optische lichtsignalen niet onder de brancherichtlijn Verkeer Politie. Bikers hebben dus geen voorrang op andere voertuigen als de lichtsignalen zijn ingeschakeld. Schuermans: “We hebben afgesproken dat we terughoudend zijn bij het voeren van de blauwe verlichting, dus alleen als dat noodzakelijk is voor de veiligheid van het overige verkeer en die van ons.”
Na de pilot wordt gekeken of de optische lichtsignalen voor politiebikers landelijk kunnen worden ingevoerd. In België rijdt de politie overigens al langer met een zwaailicht op de fiets. Ook wordt daar een sirene gebruikt.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

MPL

Seagate

Suricat

Wordt een partner