Bol.com voor 750.000 euro opgelicht na valse e-mail

Bol.com heeft ruim 750.000 euro naar oplichters overgemaakt. Het geld was bedoeld voor een leverancier, die kort daarvoor had laten weten dat het bankrekeningnummer was veranderd. Dat bericht leek van de leverancier afkomstig te zijn, maar werd in werkelijkheid door de oplichters verstuurd.

De leverancier, het in huishoudelijke spullen gespecialiseerde Brabantia, had een rechtszaak aangespannen tegen Bol.com, omdat de laatste weigerde de rekening opnieuw te betalen. De oplichters konden in november 2019 toeslaan nadat zij het e-mailaccount van een medewerker van Brabantia hadden weten te hacken. Zo konden zij uit naam van de medewerker e-mails verzenden. Volgens Bol.com had het incident niet kunnen gebeuren als de leverancier haar ICT beter beveiligd had.

Vol taalfouten
De rechtbank Utrecht stelde Bol.com echter in het ongelijk. De reden was dat de e-mail van de oplichters vol taalfouten stond en daarom achterdocht had moeten wekken. Bovendien worden e-mails waarin verandering van een bankrekeningnummer worden aangekondigd, als overbekende oplichterstruc beschouwd. In de e-mail stond letterlijk: ‘Houd he rekening mee dat we vanaf vandaag een wijziging in onze bankrekeninggegevens hebben voor incaende betalingen. Voortaan moten all incoming betalingen have been overgemaakt naar onze filiaalrekening in Spanje. We het op prijs as u uw gegevens kunt bijwerken.’ Bol.com had volgens de rechter bij Brabantia moeten informeren of alles wel in de haak was. Maar dat werd nagelaten, omdat het e-mailadres klopte en de handtekeningen van de directie van Brabantia authentiek leken. Dat is verklaarbaar, omdat het om een gehackt e-mailaccount ging. Bol.com gaat mogelijk in hoger beroep tegen de uitspraak.

Deel dit artikel via: