Beveiligers Trigion bezorgen de post voor PostNL

PostNL sluit niet uit dat bezorgers binnenkort nog maar drie dagen per week de post rondbrengen. Het bedrijf kan postbezorgers geen fulltime baan meer bieden. PostNL en Facilicom onderzoeken nu middels een pilot of het mogelijk is om banen te combineren, zodat mensen toch een volledig salaris kunnen verdienen.

Veel facilitaire branches hebben te maken met een veranderende en soms krimpende markt, en kunnen minder vaak diensten van van acht uur bieden. TNO volgt het project op de voet: zo’n combinatiebaan kan immers ook worden gezien als een antwoord op de vraag om duurzame flexibilisering.

Omdat postbodes zich prettig voelen in geüniformeerde beroepen zijn ze destijds in groten getale aan werk geholpen als beveiliger en buschauffeur. De contacten tussen PostNL, Trigion en Veolia zijn blijven bestaan. Dus toen PostNL vervolgens veel nieuwe parttimers nodig had en merkte dat de grote groep van kostwinners niet kon worden geïnteresseerd voor zo’n parttime baan als postbezorger, zijn de drie bedrijven weer in gesprek geraakt. Ze onderzoeken nu of het mogelijk en verantwoord is om mensen een combinatie van banen te bieden. Dat kan, maar het blijkt niet eenvoudig.

Trigion beveiligersBij Facilicom werken van oudsher al veel mensen parttime, vooral in de schoonmaak en de catering. In de beveiliging is dat relatief nieuw. Opdrachtgevers nemen niet altijd meer standaard diensten af van acht uur. Iris Goeree-van Adrighem, manager van het mobiliteitscentrum van Facilicom: “Steeds meer beveiligers zitten structureel per dag twee, drie uur in de leegloop. Omdat de beveiligingsmarkt in zijn geheel ook nog eens krimpt, is het soms moeilijk om dat op te lossen.” De match was snel gemaakt. PostNL zoekt kostwinners die dan echter wel ander werk erbij moeten doen om een volledig salaris te verdienen, Trigion heeft beveiligers die fulltime willen blijven werken, maar die niet langer voldoende uren kunnen maken in de beveiliging. Veolia, niet bij het interview aanwezig, zit in dezelfde situatie als Trigion: veel bussen rijden alleen nog maar op drukke tijden, de chauffeurs met een fulltime contract kunnen dus niet meer voldoende uren maken.

Vakbond de Unie zet de hakken in het zand: “Beveiligers van Trigion die de post gaan bezorgen? Slecht idee!” De vakbond vraagt zich openlijk af of beveiligers nog serieus genomen worden. “Wij zijn heel benieuwd wat beveiligers van het gepresenteerde idee vinden. De reacties kunnen wij echter wel raden! De beveiliger als de nieuwe postbesteller: paar uurtjes beveiligen, dan de post rondbrengen en misschien ook nog even de schoonmaak ter hand nemen? Beveiliger zijn is een beroep, net zoals dat overigens geldt voor postbesteller en schoonmaker. Trigion begeeft zich met dit idee op glad ijs en kan er op rekenen dat wij er alles aan doen dit ‘malle’ initiatief tegen te houden.

De vakbond voelt zich kennelijk gepasseerd, ondanks dat het een pilot betreft. De Unie vraagt in een brief aan Trigion waarom de pilot niet aan de vakbonden gemeld is en wat precies de bedoeling is.

Op 1 januari is een pilot gestart in de regio Den Haag. Een tiental beveiligers is een deel van de dag ook post bezorgen. Het is niet echt een combinatie van twee banen: de beveiligers blijven in dienst van Trigion, behouden hun volledige salaris en alle secundaire arbeidsvoorwaarden, maar worden voor een paar uur per dag gedetacheerd bij PostNL. Trigion betaalt dus hun volledige salaris blijven en krijgt daar minder voor terug, want het salaris van postbezorgers ligt lager. Maar als de beveiligers die uren in het geheel niet zouden worden ingezet, had het bedrijf natuurlijk nog hogere kosten. Iris Goeree-van Adrighem: “Laat duidelijk zijn: we dwingen mensen natuurlijk niet. We zoeken zeker ook naar oplossingen intern: mobiel surveillanten kunnen we soms werk aanbieden op een vaste post. Maar vaak willen ze dat niet. Ze zijn het gewend om veel buiten te zijn. We kunnen ze dan dus wel baanzekerheid bieden, maar niet op een manier waar ze gelukkig van worden. Dan is natuurlijk prettig als we zo’n combinatie van banen kunnen bieden als alternatief. We vinden dat horen bij goed werkgeverschap.

Beveiligen is inderdaad een vak. De beveiligingsbranche, inclusief Trigion, steekt tijd en geld in de campagne Veiligheid raakt iedereen om het imago van het beveiligingsvak te versterken en doet veel aan scholing van personeel. Staat dit werkelijk haaks op dit gedurfde initiatief? Nieuwe initiatieven zoals deze van Trigion en PostNL vergen extra energie van werkgevers en werknemers, een evaluatie gezamenlijk met de werknemers zou de beide bedrijven zeker sieren.

Gedeeld

Geef een antwoord