Nu ook graag waardering voor beveiligers

Dat bewakers van groot belang zijn, werd deze week duidelijk toen een gewapend persoon het gebouw van de NOS binnendrong en door een beveiliger werd tegengehouden. Toch worden beveiligers niet altijd gewaardeerd tijdens hun werkzaamheden.

Algemeen directeur van de NOS, Jan de Jong, was vol lof over de twee beveiligers die uiterst kordaat hebben gehandeld.  De twee beveiligers willen uit de publiciteit blijven, maar anderen zien hun kans schoon om iets over het gebrek aan waardering van beveiligers te zeggen.

beveiliger portofoonEen voormalig hoofdbewaker van de NOS doet een boekje open in de Telegraaf. Dat de beveiliger die Tarik Z. tegenhield nu wordt gelauwerd als held, noemt de beveiliger hypocriet. Sinds de beveiliging van het NOS pand in 2009 een upgrade kreeg heeft de afdeling security volgens hem daar te maken gehad met arrogantie, naïviteit en onderlinge strijd. Dit heeft de bewaking van het NOS-gebouw op het mediapark in Hilversum jarenlang gefrustreerd, zegt hij.

“Tijdens het introductiegesprek werd op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt dat wij als beveiligers geheel onderaan de organisatie bungelden. Er was geen NOS-medewerker die een strobreed in de weg mocht worden gelegd, want de beveiligers waren onwaardig in de aanwezigheid van een prominente NOS’er. Met uitzondering van een enkeling werden we honds behandeld”, aldus de beveiliger. Als prominenten bijvoorbeeld door verkeerd gebruik van de pasjes vast kwamen te zitten op hun afdeling werd de beveiligers de huid vol gescholden.

Eerder verschenen: Beveiliging redacties NOS opgeschroefd en Nederland en werkgever Trigion zijn trots op beveiliger.

Gedeeld

20 thoughts on “Nu ook graag waardering voor beveiligers”

  1. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik als vuilnis werd behandel. Na overleg kon ik toch vaak redelijk veel zaken voor elkaar krijgen. Misschien ligt het meer aan de organisaties.
    Als je bij een echt dynamisch bedrijf werkt hebben ze je zeker nodig en tonen ze ook respect, tenzij je niet geschikt bent voor je taak, je staat dan inderdaad morgen ergens anders: “op straat”.

  2. Als beveiliger ben je dienstverlener en behartig/ bewaak je de belangen van de klant. De klant is in dit geval koning en bepaald binnen de grenzen van wat veilig is en hoe hij daar gestalte aan wil geven. Je bent het visitekaartje van het bedrijf die jij vertegenwoordigd. Ik zie helaas maar al te vaak dat dit wel eens te wensen over laat. Een goede beroepshouding dwingt respect af en dat moet je verdienen en begint bij jezelf.

  3. Ik ben het helemaal met Rene Sellier eens. Respect moet je verdienen. Dat doe je door respect te tonen naar anderen en door respect te tonen voor je eigen vak. Kijk naar je houding en gedrag, uitstraling, hoe ga je in uniform gekleed en weet waar je mee bezig bent. Kijk eens om je heen. Hoe vaak zie je niet beveiligers lopen waarbij je denkt “die zou ik niet in mijn organisatie willen laten werken”. Onverzorgd uiterlijk, kleding niet schoon en totaal ongeïnteresseerd in wat er om hen heen gebeurt.
    Ik ervaar juist veel waardering voor het werk dat beveiligers verrichten. Vooral voor beveiligers die zich actief inzetten, die gastvrij en dienstverlenend zijn en toch de (huis) regels kunnen handhaven.

  4. helemaal mee eens Joop kwaliteit bewaking is inderdaad een taak van de leiding. Dus goede screening en selectie vooraf voorkomt al heel veel. Daarnaast is het van belang de kwaliteit te verbeteren of te handhaven door interne training en opleidingen. Echter we weten ook allemaal dat men tegenwoordig voor een kwartje op de eerste rij wil zitten. We weten ook allemaal dat men steeds vaker onder aanvaardbare prijzen bied. Dit neemt met zich mee dat er ook vaker sprake is van inzet van aspiranten wat de kwaliteit niet ten goede komt. En als we dan als branche een serieuze gesprekspartner van de overheid willen zijn zullen we toch eerst hier wat aan moeten doen. Gevolg is nl dat we dan niet meer serieus genomen worden als gevolg van goedkopere krachten met geringe ervaring en uitstraling. Ik denk en neem me niet kwalijk dat kwaliteit ook wat mag kosten.

  5. Prima opmerking Joop Poeltjes. De leidinggevende heeft hier zeker een grote taak in. Ook de beveiliger zelf kan en moet hier zijn verantwoordelijkheid in nemen. Een hoger uurtarief leidt naar mijn mening niet automatisch naar betere beveiligers. Het kan mogelijk wel helpen. Kwaliteit moet ook in de mensen zelf zitten.

  6. Ik ben het met je eens Carel dat een hoger uur tarief er per definitie niet tot betere kwaliteit leidt. Maar mensen goed opleiden en trainen kost nu eenmaal geld.
    Motivatie laat zich voor een deel in geld uitdrukken en een goede basis waarin de werknemer zich thuis voelt. Een gemotiveerde werknemer die zich gesteund voelt door zijn werkgever kan en wil ook meer geven.

  7. Tja, daar draait het allemaal toch om. Willen we kwaliteit op de werkvloer zal daar in geïnvesteerd moeten worden. Voor de werknemer moet dat een goed gevoel geven stevig in de schoenen te staan, voor de werkgever een rust dat hij op de juiste manier onderneemt en voor de werkgever het gevoel van veiligheid.. Ik zeg: laat zien wat je waard bent!

  8. Investeren in kwaliteit is zonder meer een must. Het is alleen verschrikkelijk jammer dat jehet niet te gelde kunt maken. Want bij veel bedrijven is beveiliging bijna een sluitpost op de begroting. Ik heb helaas diverse malen mee mogen maken dat wij tot volle tevredenheid werkten, maar toch werden vervangen door bedrijven, waarvan de tarieven niet eens marktconform waren.

  9. Dat (goede) beveiligers een meerwaarde hebben voor een organisatie lijkt me evident en dit hoeven we natuurlijk in deze groep niet te bepleiten. Ik vind het eerlijk gezegd wel ongepast dat ‘beveiligingswereld’ zich positief wilt profileren nav het incident in het NOS-gebouw. Geen enkel beveiligingsbedrijf leert namelijk wat ‘zijn’ beveiligers moeten doen bij een benadering door een gewapend persoon, behalve dan dat er geen weerstand gegeven moet worden en dat er details onthouden moeten worden. Dat deze beveiligers zo goed gehandeld hebben, ligt aan niemand anders dan henzelf. Zij zijn koelbloedig gebleven en hebben (tegen de instructies van totaal meewerken in) de man naar de verkeerde studio geleid. Dit is niet wat men als firma aan de beveiligers heeft meegegeven en hiermee zou men dus ook niet moeten pochen.

  10. Heel herkenbaar, ook bij winkelcentra, dien je “commercieel” te handhaven. Anders gaan mensen / winkeliers klagen. Kortom je moet een middenweg vinden om te handhaven zodat ze allemaal niet gaan klagen. De vraag is dan, waarvoor de regeltjes als je ze onmogelijk kan handhaven.

    Maar mijn complimenten voor de collega’s die het zo hebben aangepakt

Geef een reactie