Brede aanpak corruptie in Rotterdamse haven

De Rotterdamse haven is de campagne ‘Rotterdamse haven, veilige haven!’ gestart om het imago te herstellen, dat geleden heeft onder omkoping van douaniers en havenmedewerkers. Medewerkers worden gewezen op de persoonlijke risico’s die zij lopen als zij meewerken aan criminaliteit.
De Rotterdamse haven heeft te maken gehad met onder andere drugssmokkel, mensenhandel en ladingdiefstal. Deze misdrijven werden gefaciliteerd door zogenoemde ‘platte’ douaniers en havenmedewerkers. De campagne ‘Rotterdamse haven, veilige haven!’ moet de 180.000 havenmedewerkers bewust maken van de veiligheidsrisico’s die kleven aan samenwerking met criminelen.
Programmamanager en officier van justitie Loes van der Wees zegt dat criminele organisaties zich toegang verschaffen via kwetsbare havenmedewerkers, die onder druk worden gezet, of die in ruil voor geld een oogje toeknijpen. Zij waarschuwt dat wie eenmaal betrokken raakt bij een criminele organisatie, daar niet zo makkelijk meer van af komt.
Dat het een serieuze kwestie betreft bleek wel toen bij een van corruptie verdachte douanier thuis voor meer dan een miljoen euro aan contant geld werd aangetroffen. Voor dat geld zou hij containers met drugs aan controle hebben onttrokken. Soms lopen de smokkelaar wel tegen de lamp. Het Hit and Run Containerteam (HARC) in de Rotterdamse haven wist vorig jaar 9300 kilo aan verdovende middelen in 
72 transporten op te sporen.

Angst
Een belangrijk onderdeel van de campagne is de promotie van de mogelijkheid om anoniem misstanden aan te geven via Meld Misdaad Anoniem. Want volgens directeur Cor Stolk van Secure-Logistics in Barendrecht is het anoniem melden van informatie een belangrijk aspect. De angst bij veel havenwerkers is dat een melding bij een collega of bij de werkgever uiteindelijk bij je terugkomt, verklaart hij. Daar zitten mensen niet op te wachten.
Secure-Logistics voerde enkele jaren geleden biometrische identiteitscontrole in om fraude tegen te gaan. Daarmee werd een einde gemaakt aan het uitlenen van toegangspassen aan criminelen die het terrein op wilden om drugs uit transporten te kunnen halen.
Een risico dat nog wel bestaat is dat legitieme pashouders worden omgekocht. Daarom spant de organisatie Transparency International zich in om ook die vorm van criminaliteit de kop in te drukken. De haven en de logistiek zijn volgens directeur Anne Scheltema Beduin gevoelige sectoren, waar zelfs douane en politie niet altijd honderd procent integer zijn.

Gedeeld

Geef een reactie