Camera’s tellen klanten voor een compleet winkelcentrum

Er zijn al winkels die tellen hoeveel klanten er op ieder moment van de dag binnen komen. Maar in Haarlem wordt dit nu voor een compleet winkelcentrum gedaan. Met speciale camera’s van Hikvision wordt precies bijgehouden hoeveel mensen het grote winkelcentrum betreden en verlaten en wanneer.

De moderne retailmarkt moet heel concurrerend zijn om te kunnen overleven in dit tijdperk van online winkelen en mega-supermarkten. Een belangrijke voorwaarde is het kunnen verzamelen van betrouwbare klantinformatie, zodat de winkeliers de trends voor kunnen blijven en erin blijven slagen om klanten naar hun ‘stenen’ winkels te trekken. Centrum Schalkwijk, een winkelcentrum in Haarlem, gebruikt Hikvision-camera’s om de winkeliers daarbij te helpen. De camera’s, geïnstalleerd door Cocon Security – gevestigd in Breda, leveren accurate statistieken voor het tellen van mensen, op basis waarvan cruciale informatie wordt verstrekt aan de winkeliers voor hun bedrijfsstrategie en management.

De uitdaging
De eerder gebruikte methode voor het tellen van klanten die het winkelcentrum in- en uitgaan, bleken niet effectief. Hierbij werd het aantal mensen geteld dat verbinding maakt met de openbare wifi van het winkelcentrum. Echter lang niet iedereen maakt daarvan gebruik. Daardoor ontstonden onbetrouwbare statistieken. De camera’s van Hikvision tellen iedereen, zodat de winkeliers precies kunnen nagaan wanneer het druk is en daarop kunnen inspelen. Zij kunnen bijvoorbeeld meer personeel inzetten op die tijden. Op de langere termijn leveren de camera’s waardevolle informatie op voor nieuwe winkeliers. Die kunnen op grond van de cijfers bepalen of vestiging in het winkelcentrum interessant is voor hen. Hetzelfde geldt voor de verhuurder van de winkels. Die kan op basis van het succes van het winkelcentrum de huurprijzen marktconform houden.

De oplossing
Cocon Security installeerde acht Hikvision Dual-lens DeepinView People Counting-camera’s (iDS-2CD6820F / C) bij alle ingangen van het winkelcentrum. De camera’s, uitgerust met Deep Learning-technologie, zijn ook uitgerust met binoculaire stereovisie, 3D-detectie en -volgmogelijkheden voor mensen en hoogtefiltering. Al deze technologieën zorgen voor een nauwkeurigheidspercentage van 97 procent, aldus Hikvision.
De camera’s werden geselecteerd vanwege hun nauwkeurigheid, die hoger dan 95 procent moest zijn, en hun Deep Learning-mogelijkheden. Deep Learning-technologie geeft de camera veel meer ‘intelligentie’ om ‘valse alarmen’ of onnauwkeurige gegevens te filteren. Het kan bijvoorbeeld verschillende mensen onderscheiden, zelfs als ze in een groep dicht naast elkaar binnenkomen. Er is ook een mogelijkheid om personen te traceren en te filteren op ‘rondhangen’, wat helpt bij de algehele gegevensanalyse.

Beheer
De camera’s zijn standaard, maar ze zijn wel aangepast aan de specifieke behoeften en omgevingsomstandigheden van Centrum Schalkwijk. Er zijn bijvoorbeeld aanpassingen gemaakt om kinderwagens en rollators als zodanig te herkennen, zodat deze niet als persoon meetellen. De informatie komt binnen in het Beveiligingscentrum van Centrum Schalwijk. Daar worden de camera’s beheerd met Hikvision Blazer Express (v1.3), een volgens de fabrikant eenvoudig te gebruiken en uiterst efficiënt programma voor intelligente videobeheersoftware (iVMS). Het analyseert de gegevens van de camera’s en zorgt voor weergave en rapportage in het algemene beheerplatform van het winkelcentrum. Dat kan de gegevens weergeven en verwerken in spreadsheetrapporten. Het systeem kan in totaal zestien camera’s integreren en tegelijkertijd gegevens van al deze camera’s analyseren.

Deel dit artikel via: