Civiele boete van 313 euro voor amokmakers in het OV

Wie zich misdraagt in het openbaar vervoer, krijgt binnenkort standaard een civiele boete opgelegd van 313 euro. Dit staat verder los van eventuele strafrechtelijke vervolging. De boete, die geïnd wordt door Service Organisatie Directe Aansprakelijkheid, is bedoeld voor dekking van de kosten van het OV-bedrijf.

Volgens de Telegraaf viert de vervoerscriminaliteit nog steeds hoogtij, ondanks allerlei maatregelen, zoals poortjes op de stations en de inzet van BOA’s. Maar liefst een derde van de medewerkers wordt wel eens bedreigd, terwijl een kwart van de reizigers te maken krijgt met lastigvallen, bedreiging, beroving of mishandeling. Jaarlijks vinden meer dan tweeduizend incidenten plaats, die strafrechtelijk worden vervolgd. Behalve dat hierdoor directe schade ontstaat, brengt het ook een verhoging van de bedrijfskosten met zich mee. Ter compensatie hiervan en om raddraaiers af te schrikken wordt het boetesysteem ingevoerd, zoals dat ook al enige jaren in gebruik is bij winkeliers en tankstations.

Lik op stuk
Het zogenoemde ‘lik op stuk’-beleid wordt volgende week al ingevoerd bij de vervoerders Connexxion en Keolis. Bij Qbuzz/UOV heeft het proef gedraaid en met succes, aldus directeur Arie van Os van de stichting Service Organisatie Directe Aansprakelijkheid. Het aantal incidenten in de Utrechtse sneltrams zou sterk zijn verminderd. De agressie is gehalveerd en de recidive nam af met 30 procent. Directe aansprakelijkheid werkt kennelijk preventief op wangedrag, aldus Van Os. De door zijn organisatie opgelegde boete bestaat uit 240 euro voor de aanhouding en afhandeling van het strafbare feit door BOA’s en 50 euro voor de verwerking door SODA, beide vermeerderd met btw. SODA investeert een deel van dit geld in de opleiding van BOA’s en het vorderen van de bedragen.

NS doet niet mee
De NS doet voorlopig niet mee met het initiatief. Men zegt daders zelf al civielrechtelijk aan te pakken als dat nodig is. Medewerkers die in aanraking komen met agressie, bedreiging en geweld worden volgens een woordvoerder altijd gesteund bij het doen van aangifte bij de politie. Henri Janssen van FNV Spoor zegt tegenover De Telegraaf dat jammer te vinden. Hij acht aanvullende stappen noodzakelijk om machinisten, conducteurs en buschauffeurs beter te beschermen. Boetes zijn volgens hem een goed middel, al kan dat niet als alternatief voor toezicht worden beschouwd. Fysieke inzet van veiligheidsmensen schrikt volgens hem meer af dan boetes. De boete wordt overigens alleen opgelegd aan amokmakers. Dus niet als iemand geen geldig vervoersbewijs heeft, maar zich wel kan legitimeren en meewerkt aan de afhandeling.

Gedeeld

Geef een reactie