Beveiliging nieuws

Onze partners

Crown Security Services

VAIBS

RoSecure

Explicate

CDVI

ADI

ASSA ABLOY

Dero Security Products

ARAS

Advancis

HD Security

Trigion

Regio Control Veldt

Nimo Dog Security

Top Security

Paraat

CardAccess

Lobeco

Alarm Meldnet

Secusoft

MPL

G4S

SmartSD

Centurion

Bosch Security Systems

Eagle Eye Networks

20face

Service Centrale Nederland

Genetec

OSEC

Koninklijke Oosterberg

Milestone

VVNL

CSL

SOBA

Avigilon Alta

SMC Alarmcentrale

Gold-IP

Hikvision

Nenova

2N

Alphatronics

Hanwha Vision Europe

VEB

NetworxConnect

Dahua

Masset Solutions

IDIS

Sequrix

Connect Security

Uniview

GFT

Seris

Brivo

Paxton

i-Pro

VBN

Securitas

Eizo

VideoGuard

De Beveiligingsjurist

Akuvox

NIBHV

Unii

Kiwa

Traka ASSA ABLOY

BHVcertificaat.online

Bydemes

Multiwacht

Oribi ID Solutions

Optex

Seagate

ASIS

HID

Ajax Systems

DZ Technologies

Add Secure

PG Security Systems

EAL

JMB Groep

SmartCell

Nimo Drone Security

Cyberaanvallen grootste gevaar voor automobilisten

15 januari 2020
Redactie
12:18

Hackers die auto’s aanvallen worden binnen een paar jaar de grootste bedreiging voor de veiligheid in het verkeer. Dat zeggen twee vooraanstaande beveiligingsbedrijven uit Tel Aviv tegenover het AD.

Volgens de bedrijven kunnen cybercriminelen nu al hele vloten auto’s tegelijk uitschakelen. Dat komt omdat steeds meer auto’s op de een of andere manier met internet worden verbonden. Dat is handig voor de automobilist, maar ook voor een hacker. Sommige beveiligingsbedrijven zien hier een nieuwe markt in en ontwikkelen oplossingen om het hacken van auto’s tegen te gaan. Hyundai investeert bijvoorbeeld geld in Israëlische startups, die de opdracht krijgen dergelijke oplossingen te bedenken. Er is voor Israël gekozen, omdat dat land al jaren voorop loopt op het gebied van cyberveiligheid.

Fluitje van een cent
Twee van die Israëlische beveiligingsbedrijven zijn Upstream en C2A. Yoav Levy van Upstream zegt dat er nu al 330 miljoen auto’s rijden die verbonden zijn met internet. Dat aantal zal in 2023 rond de 775 miljoen liggen. Ook komen er steeds meer diensten voor het delen van auto’s of voor het betalen van parkeergeld. Ook die diensten vormen een kwetsbaarheid als de beveiliging niet op orde is. Volgens Levy is het hacken van menig auto een fluitje van een cent. Vrijwel iedereen kan inloggen op de verbinding van de auto en allerlei zaken beïnvloeden. Zo zijn zelfs de remmen buiten werking te stellen. Als dat met alle auto’s van een bepaald type tegelijk gebeurt, kan een hele samenleving ontregeld raken, wat voor terroristen een motief kan zijn. Ook zouden alle auto’s van een autodeelplatform als Car2Go overgenomen kunnen worden, net als bestelbusjes van een bezorgdienst.

Combinatie
Het was al eerder bekend dat sommige auto’s makkelijk zijn te hacken. In 2015 werd een Jeep Cherokee gehackt, waarna deze stuurloos werd en in een greppel belandde. De negatieve publiciteit kostte de fabrikant meer dan een miljard dollar. Betere beveiliging was een stuk goedkoper geweest. Hyundai verwacht dat een combinatie van beveiligingssystemen nodig is om auto’s redelijk veilig te krijgen. Daarom daagt het verschillende bedrijven uit om oplossingen te ontwikkelen. Het bedrijf wil op het gebied van cybersecurity een vooraanstaande rol innemen. Upstream werkt aan een systeem dat beveiligt vanuit de cloud. Er wordt met behulp van kunstmatige intelligentie voortdurend gekeken of er aanvallen plaatsvinden, waarna bedreigde verbindingen direct worden uitgeschakeld. Voor de automobilist is dat hinderlijk, maar niet gevaarlijk. Het andere bedrijf, C2A, maakt juist beveiligingssystemen voor in de auto. Deze zorgen voor een veilig management van de in de auto gebruikte systemen.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

MPL

Videoguard

Suricat

Wordt een partner