De drie meest onderschatte bedrijfsrisico’s

Verzekeringsmakelaar ADD heeft een top-3 samengesteld van de meest onderschatte risico’s bij Belgische bedrijven anno 2016. Dat deed het bedrijf op basis van een enquête in samenwerking met het vakblad CFO Magazine. Op nummer één staat reputatieschade.

Acht op de tien Belgische bedrijven zijn niet op voorbereid op de gevolgen van reputatieschade. Uit de bevraging blijkt verder dat de helft van de Belgische bedrijven de impact van cyberaanvallen en milieuvervuiling onderschat. En dat zijn net twee risico’s die een grote bedreiging vormen voor de reputatie van bedrijven, aldus ADD.
Peter De Roeck, hoofdredacteur bij CFO Magazine, is verrast: “Bedrijven staan onvoldoende stil bij de impact van reputatieschade op het voortbestaan van hun bedrijf. Dat stemt tot nadenken. Zeker omdat de twee andere risico’s uit de top-3, cybercriminaliteit en milieuvervuiling, naast materieel verlies en financiële gevolgschade, de reputatie van een onderneming zware schade berokkenen.”
Met cybersecurity is het niet veel beter gesteld. Amper 17 procent van de bedrijven was hier vorig jaar tegen verzekerd. Dat is maar 2 procent meer ten opzichte van 2014. Het grootste gevaar van e-crime ligt echter niet in het niet verzekerd zijn. Wel in het ontbreken van een structurele aanpak van het risico, volgens Paul Marck, technisch directeur bij ADD: “Amper 15 procent van de respondenten geeft aan alle kosten van een mogelijke cyberaanval in kaart gebracht te hebben. Slechts één op de drie heeft een actieplan in geval van een crisissituatie, 40 procent toetst de IT-beveiliging af met een externe expert en nauwelijks de helft van de bedrijven versleutelt kritieke data consequent. Dat maakt van cybercriminaliteit een reëel actiepunt voor de Belgische bedrijven in 2016.”
Milieuvervuiling sluit de top-3 van meest onderschatte bedrijfsrisico’s. De helft van de ondervraagde ondernemingen meent geen risico te lopen op bodemverontreiniging. De dagelijkse praktijk bevestigt de resultaten van de enquête aldus Marck: “Dagelijks ervaren we dat ondernemingen de kans op schade aan het milieu vaak niet zien. Ze brengen de mogelijke financiële gevolgen dan ook niet in kaart, net zoals de daaraan verbonden reputatieschade. Ook dit risico verdient absoluut meer aandacht in 2016.”

Gedeeld

Geef een reactie