Beveiliging nieuws

Onze partners

Alphatronics

G4S

ARAS

Nimo Drone Security

JMB Groep

VBN

Regio Control Veldt

RoSecure

CardAccess

20face

OSEC

Add Secure

Hikvision

Connect Security

Brivo

MPL

De Beveiligingsjurist

ASIS

Eizo

GFT

DZ Technologies

Alarm Meldnet

Dero Security Products

Avigilon Alta

Uniview

Masset Solutions

Crown Security Services

Advancis

Milestone

Nimo Dog Security

Gold-IP

VAIBS

Akuvox

Trigion

NIBHV

Sequrix

Bosch Security Systems

IDIS

Multiwacht

Secusoft

Genetec

Hanwha Vision Europe

PG Security Systems

HID

Bydemes

Eagle Eye Networks

SOBA

Seris

Service Centrale Nederland

CSL

SMC Alarmcentrale

i-Pro

Centurion

Paxton

VideoGuard

SmartSD

Lobeco

Seagate

VEB

Nenova

SmartCell

ADI

Dahua

Oribi ID Solutions

Explicate

2N

Optex

BHVcertificaat.online

EAL

CDVI

NetworxConnect

Paraat

HD Security

VVNL

Unii

Securitas

Koninklijke Oosterberg

Top Security

Traka ASSA ABLOY

Kiwa

ASSA ABLOY

Ajax Systems

Elektrische auto’s minder vaak in brand dan conventionele auto’s

10 januari 2022
Redactie
09:41

In 2021 is in 55 elektrische auto’s brand ontstaan. Dat is 1,3 procent van het totaal aantal autobranden (4753), terwijl 4 procent van alle auto’s elektrisch zijn. Dit blijkt uit cijfers van het Instituut Fysieke Veiligheid. Wel zijn elektrische auto’s veel moeilijker te blussen dan auto’s op fossiele brandstof.

Het afgelopen jaar ontstond veel ongerustheid over het brandgevaar van elektrische auto’s. Er gingen zelfs stemmen op om het opladen van de accu’s te verbieden in parkeergarages of om in ieder geval alleen laadpunten bij de uitgang te plaatsen. De brandweer kan het brandende voertuig dan makkelijker naar buiten slepen. Dergelijke maatregelen zijn echter niet vol te houden, omdat het aandeel elektrische auto’s de komende jaren snel zal stijgen. Daarom wordt gewerkt aan nieuwe brandveiligheidseisen voor parkeergarages met laadpunten.

Verschillen in brandoorzaken en brandverloop
De statistiek wil niet zeggen dat elektrische auto’s brandveiliger zijn dan brandstofauto’s. Wel zijn er grote verschillen in de oorzaken en het brandverloop. Afgezien van brandstichting, ontstaat brand in een brandstofauto meestal door overbelasting van de motor. Dus tijdens het rijden. In een elektrische auto vormen de accu’s het gevaar. Vooral tijdens het laden. Dat laden gebeurt meestal zonder toezicht, waardoor een brand laat wordt opgemerkt. Blussen is dan praktisch niet meer mogelijk, omdat zich in de accu’s een enorme hitte ontwikkelt, terwijl het bluswater wordt tegengehouden door de behuizing. Een gebluste auto kan dus zo weer opnieuw in brand vliegen. Daarom worden elektrische auto’s na een brand soms enkele dagen ondergedompeld in een grote bak met water voordat zij naar de sloper gaan. Steeds vaker wordt gebruik gemaakt van containers, waarin het zuurstofpercentage wordt verlaagd om ontbranding tegen te gaan.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner