Extra beveiligers Schiphol tegen wachtrijen

Zowel de luchtvaartmaatschappijen als de reisorganisaties hebben het gehad met Schiphol. De luchthaven zal geld moeten uittrekken voor extra beveiligers om de rijen voor de passagierscontrole korter te krijgen.

Schiphol heeft de laatste jaren hard gewerkt om te kunnen groeien, maar leek te vergeten dat dan ook uitbreiding van de capaciteit nodig is. Onder andere van de beveiliging voor controle van passagiers en bagage. In plaats daarvan werd het aantal beveiligers de afgelopen jaren juist fors verminderd, onder andere door de controle te centraliseren. Met uitzondering van het hoofd Financiën van Schiphol is daar tot nu toe niemand blij van geworden.

Beveiligingsbedrijven
Woensdag houdt Schiphol spoedberaad met de drie ingehuurde particuliere beveiligingsbedrijven en de vakbonden. Gekeken wordt hoe de bezetting kan worden uitgebreid, zodat tijdens drukte alle doorgangen gebruikt kunnen worden. Dat is hard nodig, want zeker in deze vakantieperiode kan het twee uur duren om alleen al de handbagagecheck door te komen. Dat bevordert niet het imago van Schiphol, want in de lange wachtrijen reageren de passagiers hun frustratie af via de sociale media.

Gevaarlijk
De beveiligers doen intussen hun best om vertragingen zoveel mogelijk te beperken, maar dat is niet vol te houden. “De hoge werkdruk is gevaarlijk voor de alertheid en veiligheid. Wij zullen tijdens het overleg aandringen op een paar honderd extra beveiligers voor alle checks. Die kunnen in zes weken worden klaargestoomd voor Schiphol, net op tijd voor het vakantiehoogseizoen”, zegt FNV-bestuurder Leen van der List in De Telegraaf. Ook is er een chronisch tekort aan marechaussees en werken de selfservicescanners nog niet optimaal.

Schiphol blijft intussen doorgroeien. Er komen nog eens 9400 vluchten bij. Barin, de vereniging van luchtvaartmaatschappijen in Nederland, staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu dringen er bij Schiphol op aan om de chaos niet nog groter te laten worden.

Deel dit artikel via: