Beveiliging nieuws

Onze partners

Oribi ID Solutions

ASSA ABLOY

Genetec

VAIBS

SmartCell

Top Security

MPL

Hanwha Vision Europe

VEB

Nenova

NIBHV

Centurion

Bydemes

SMC Alarmcentrale

Eizo

G4S

Dero Security Products

ASIS

Add Secure

Alphatronics

SOBA

Regio Control Veldt

Akuvox

Koninklijke Oosterberg

Gold-IP

PG Security Systems

Explicate

Seagate

Eagle Eye Networks

Hikvision

Kiwa

SmartSD

EAL

Lobeco

Avigilon Alta

Secusoft

NetworxConnect

Uniview

Milestone

i-Pro

Alarm Meldnet

DZ Technologies

Masset Solutions

Advancis

2N

ADI

Nimo Drone Security

Paraat

CSL

Brivo

BHVcertificaat.online

Securitas

Nimo Dog Security

Traka ASSA ABLOY

Multiwacht

20face

VBN

Paxton

Trigion

HD Security

Bosch Security Systems

CDVI

Crown Security Services

Optex

Dahua

Service Centrale Nederland

RoSecure

Seris

Unii

GFT

IDIS

De Beveiligingsjurist

Ajax Systems

CardAccess

OSEC

HID

VideoGuard

JMB Groep

ARAS

Sequrix

Connect Security

VVNL

Extra brandrisico’s elektrische auto’s in parkeergarages

22 februari 2020
Redactie
09:27

Het consumentenprogramma Kassa besteedt zaterdagavond aandacht aan het brandgevaar van elektrische auto’s in parkeergarages. Elektrische auto’s blijken volgens onderzoek namelijk veel moeilijker te blussen dan brandstofauto’s.

De programmamakers onderzochten hoe het gesteld is met de brandveiligheid van parkeergarages als een accu van een elektrische auto in brand vliegt. Het is een belangrijk thema, want het aantal elektrische auto’s groeit zeer snel. Dat zal nog toenemen als steden de komende jaren strengere restricties gaan stellen aan brandstofauto’s. Nu al zijn oudere diesels niet langer welkom in sommige stadscentra.

Richtlijnen
Omdat elektrische auto’s vaak een beperkt bereik hebben is het belangrijk dat parkeerlocaties oplaadfaciliteiten hebben. Er zijn echter deskundigen die dat afraden. Het enige wat aan de parkeergarages is veranderd is dat er laadpunten zijn geïnstalleerd. Aan de brandveiligheidsvoorzieningen zijn doorgaans geen aanpassingen verricht, terwijl dat volgens de deskundigen wel nodig is. Vooral de lithium-ion-batterijen, die onder andere door Tesla worden gebruikt, vormen een risico omdat deze vrijwel niet te blussen zijn. Bij proeven bleek het nodig ze anderhalve week onder te dompelen in koud water om het opnieuw ontbranden te voorkomen. Dat betekent dat de brandweer een Tesla al brandend de garage moet zien uit te krijgen. Het Instituut voor Fysieke Veiligheid, een belangrijke adviseur van de overheid, wil daarom nog voor de zomer met richtlijnen komen waaraan ondergrondse parkeergarages moeten voldoen, voordat zij laadfaciliteiten mogen laten installeren. Ook luidt het advies om laadpunten alleen bij de uitgang te plaatsen, zodat brandende auto’s relatief makkelijker naar buiten zijn te slepen. Dat laatste wordt echter nog een uitdaging als naar verwachting in 2030 meer dan de helft van het wagenpark elektrisch zal zijn. Tijdens Kassa zullen mensen aanwezig zijn van wie de auto spontaan in brand is gevlogen tijdens het laden. De uitzending is op NPO1 om 19.00u.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

MPL

Seagate

Suricat

Wordt een partner