Fors meer cybercrime uit naam van Belastingdienst

Steeds meer criminelen proberen, zogenaamd uit naam van de Belastingdienst, geld af te pakken van mensen via e-mails of app- en sms-berichten. De Belastingdienst kreeg vorig jaar 162.624 meldingen van cybercrime binnen. Dit waren er in 2017 nog ongeveer 7.700.

Medewerkers van de Belastingdienst zeggen er, in samenwerking met andere partijen, alles aan te doen om deze kwalijke praktijken tegen te gaan. Het lukt volgens hen ook steeds beter om deze criminelen voor te blijven. Door snel ingrijpen zijn er in 2020 op verzoek van de Belastingdienst 265 bankrekeningen en ruim 1.600 telefoonnummers geblokkeerd en honderden websites (op tijd) offline gehaald. Dat waren er fors meer dan het jaar ervoor. Daarnaast waarschuwt de Belastingdienst actief voor phishing en smishing. “Zo snijden we criminelen de pas af”, zegt een woordvoerder.

Steeds professioneler
Phishing, smishing (sms phishing) en alle digitale vormen van fraude, zijn een groeiend fenomeen. De Belastingdienst vindt dit een zorgwekkende ontwikkeling. Mensen worden soms financieel hard geraakt als ze het slachtoffer worden van deze vormen van fraude. Ook beschadigt dit het vertrouwen van mensen. Helaas gaan criminelen steeds slimmer te werk en zijn hun e-mails, app- en sms-berichten steeds professioneler. De tijd van gebrekkig Nederlands in phishing e-mails is allang voorbij. Berichten zijn ook steeds meer gepersonaliseerd. Mensen worden steeds directer en persoonlijker aangesproken waardoor een bericht ‘echt’ lijkt.

Phishing en smishing
Bij phishing worden slachtoffers door een e-mail naar een valse website gelokt waar geprobeerd wordt mensen te laten betalen of bank-, persoons of inloggegevens te bemachtigen. Bij smishing wordt er een sms-bericht verstuurd in plaats van een e-mail.
Deze trend wordt veroorzaakt door het feit dat er online veel informatie over personen wordt gestolen. Inmiddels zijn miljoenen e-mailadressen gehackt of uit databases gelekt. Ze zijn op het dark web beschikbaar voor een paar euro. Daarnaast haken criminelen handig in op de actualiteit. Zo doken er vanaf maart/april vorig jaar ineens heel veel coronagerelateerde phishing e-mails op.

In de gaten
Criminelen proberen de Belastingdienst ook een stap voor te zijn. Zo houden ze in de gaten hoe snel zaken offline worden gezet, om daarmee in hun volgende campagne rekening te houden. Ook houden ze bij op welke tijdstippen klantcontactcentra sluiten. Vaak handelen zij dan juist buiten de openingstijden van de desbetreffende organisatie.
De Belastingdienst benadrukt: ga nooit in op berichten van zogenaamd de Belastingdienst via sms, WhatsApp, e-mail of telefoon waarin wordt gedreigd met dwang (inbeslagname of een deurwaarder) als er niet onmiddellijk via een overboeking wordt betaald. Controleer op de website van de Belastingdienst of het bankrekeningnummer een bankrekeningnummer is van de Belastingdienst.

Gedeeld

Geef een reactie