Aantal meldingen ID-fraude verdubbeld

Het aantal meldingen van Identiteitsfraude bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en –fouten (CMI) is verdubbeld. In 2016 kwamen er 1700 meldingen binnen. Dat waren er in 2015 nog 800. Vaak gaat het om mensen die misleid worden en dan hun ID via internet opsturen.

Volgens de coördinator van het CMI, Helen van der Sluys, ligt de stijging van het aantal meldingen voor een deel aan een grotere naamsbekendheid van het meldpunt en aan de komst van een toegankelijker meldingsformulier. Ook zijn organisaties nu verplicht om consumenten te informeren over een datalek.  Maar zij ziet ook meer misbruik van persoonsgegevens. Identificatie gebeurt steeds vaker online met een kopie van een identiteitsbewijs, zoals bij het afsluiten van een telefoonabonnement en bankrekening. Een oplichter heeft alleen een kopie van het ID nodig om identiteitsfraude te kunnen plegen, bij bijvoorbeeld het huren van onroerend goed voor drugsteelt.
Een veel voorkomende truc is dat fraudeurs niet-bestaande vacatures plaatsen op vacaturesites en daarin een kopie van een identiteitsbewijs of loonstrook vragen. Ook bij advertenties voor kamerverhuur en bij advertenties op Marktplaats komt dit voor.

Gedeeld

Geef een reactie