Fraudehelpdesk waarschuwt voor ‘Microsoft-bellers’

Steeds vaker doen oplichters zich voor als medewerkers van Microsoft. Daarvoor waarschuwt de Fraudehelpdesk. Aanvankelijk ging het er om om op afstand controle te krijgen over de PC van een slachtoffer, maar sinds kort worden slachtoffers op die manier ook afgeperst.

Zodra de oplichters toegang krijgen tot de computer van hun slachtoffer gaan ze bestanden verwijderen. Vervolgens moet betaald worden om de bestanden terug te krijgen. De schade verschilt per slachtoffer. Soms is een aantal bestanden verwijderd, maar het gebeurt ook dat de complete computer onbruikbaar wordt gemaakt.
Deze methode lijkt op de verspreiding van ransomware, ook wel gijzelsoftware genoemd. Daarmee worden bestanden versleuteld en moet de gebruiker betalen om de sleutel te krijgen.
De zogenoemde Microsoftbellers zijn volgens de Fraudehelpdesk creatiever. Vrijwel altijd bellen ze mensen met een verhaal over geconstateerde computerproblemen. Sommige slachtoffers worden ingezet als geldezel. Bij andere breken ze in bij het internetbankieren en laten ze de gedupeerde onbedoeld grote bedragen overboeken. Ook bellen ze slachtoffers een jaar later terug met de smoes dat ze moeten betalen voor een verlenging van een abonnement. Verder is er malware in omloop, die een pop-up opent met een waarschuwing en een telefoonnummer van Microsoft. In werkelijkheid is dat het telefoonnummer van de oplichters. De softwarefabrikant belt nooit uit eigen beweging naar klanten!

Gedeeld

Geef een reactie