Particulieren steeds vaker opgelicht met nepfacturen

Volgens de Fraudehelpdesk hebben particulieren vorig jaar 43.460 euro overgemaakt na een nepfactuur ontvangen te hebben. In 2015 was dat bedrag nog 24.538 euro. Criminelen maken steeds vaker gebruik van de methode.

De Fraudehelpdesk kreeg vorig jaar 218 meldingen van particulieren die per abuis geld hadden overgemaakt naar criminelen. Daarop is het genoemde bedrag gebaseerd. De werkelijke schade kan veel hoger zijn, omdat lang niet elk slachtoffer de Fraudehelpdesk informeert. De stijging van bijna 20.000 euro en 94 gedupeerden ten opzichte van 2015 kan er dus ook mee te maken hebben dat de Fraudehelpdesk steeds bekender wordt. Volgens deze instantie zien de spookfacturen er steeds professioneler uit. Vaak worden ze via de e-mail verstuurd en zien ze eruit als een aanmaning, omdat een incasso of telefoonrekening nog niet is betaald. De mails zijn volgens de Fraudehelpdesk vaak dreigend van toon. Er wordt aangekondigd dat abonnementen worden beëindigd of zelfs dat het rijbewijs wordt ingenomen als een boete niet direct wordt betaald. Meestal gaat het om bedragen tussen de 50 en 200 euro. De Fraudehelpdesk krijgt trouwens ook regelmatig meldingen van mensen die een factuur hebben ontvangen die zij niet vertrouwen en die zij daarom niet willen betalen. In 2016 ging dat om 2202 meldingen. Bedrijven worden minder vaak opgelicht. In 2014 werden 190 bedrijven opgelicht met spookfacturen. In 2015 steeg dat aantal naar 481, maar vorig jaar was het aantal slachtoffers weer gedaald tot 279. De geleden schade was naar schatting 34.455 euro.
Gedeeld

Geef een reactie