Beveiliging nieuws

Onze partners

Connect Security

Traka ASSA ABLOY

NetworxConnect

Ajax Systems

SMC Alarmcentrale

Lobeco

SmartCell

G4S

2N

CDVI

Add Secure

Regio Control Veldt

HD Security

Kiwa

VEB

Milestone

Dahua

Sequrix

Paxton

EAL

Hanwha Vision Europe

IDIS

Oribi ID Solutions

NIBHV

DZ Technologies

20face

VVNL

CSL

Advancis

GFT

Koninklijke Oosterberg

ARAS

Akuvox

Unii

VAIBS

ASSA ABLOY

ADI

Secusoft

Alarm Meldnet

Optex

JMB Groep

Eizo

ASIS

Multiwacht

OSEC

Trigion

Bydemes

Nimo Dog Security

Brivo

CardAccess

Eagle Eye Networks

BHVcertificaat.online

Seagate

Alphatronics

Crown Security Services

Centurion

Masset Solutions

HID

Securitas

Genetec

RoSecure

Service Centrale Nederland

De Beveiligingsjurist

Seris

Nimo Drone Security

Hikvision

VBN

Gold-IP

i-Pro

Uniview

Dero Security Products

Nenova

SmartSD

VideoGuard

PG Security Systems

MPL

Explicate

Paraat

SOBA

Avigilon Alta

Top Security

Bosch Security Systems

Geheime campagne tegen radicalisering afgeblazen

14 juni 2021
Redactie
06:51

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) heeft in 2017 een geheime campagne tegen radicalisering afgeblazen omdat er grote twijfels waren over de effectiviteit. Dat zegt Pieter-Jaap Aalbersberg in de NRC

De campagne ‘Brand Destruction‘ bestond uit video’s waarin te zien was hoe jonge moslims op het rechte pad blijven en was bedoeld om de campagnes van Islamitische Staat (IS) te ontkrachten, waarin dezelfde jongeren werden opgeroepen om een ‘heilige oorlog’ te beginnen. NRC kwam het plan op het spoor door bestudering van interne e-mails, gesprekken met betrokken en een interview met nationaal coördinator Pieter-Jaap Aalbersberg. De campagne was gebaseerd op ideeën van de Ierse psycholoog David Kenning. Volgens hem konden video’s met goede voorbeelden jongeren minder vatbaar maken voor radicalisering. Experts op het gebied van terrorismebestrijding hadden hier de nodige twijfels over. Zij noemden Kenning zelfs een ‘valse profeet’ die te weinig oog heeft voor religieuze ideologie als drijfveer. Nadat ook nog bleek dat Amsterdam aan een soortgelijke campagne werkte, waar Kenning eveneens bij betrokken was, besloot de NCTV ermee te stoppen. Men vreesde dat de video’s een potentieel afbreukrisico vormden voor het gehele preventiebeleid. Wel werd nog een video gemaakt voor jongerenwerkers, politieagenten en gemeenten. Daarin is te zien hoe IS jongeren rekruteert. Daarna heeft de NCTV volgens Aalbersberg geen campagnes meer opgezet. Er wordt hooguit nog aangesloten op bestaande initiatieven, mits die werkelijk bijdragen aan het terugdringen van radicalisering.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

MPL

Videoguard

Seagate

Wordt een partner