Gevaar door slechte opleiding verkeersregelaar

Verkeersregelaars worden steeds vaker ingezet, terwijl ze steeds slechter worden opgeleid. Dat concludeert de Stentor. De afgelopen twee jaar haalden 90.000 vrijwilligers een certificaat.

Verkeersregelaars kunnen met het certificaat worden ingezet bij grote evenementen. Daarbij worden ze echter ook blootgesteld aan agressie en intimidatie. Daar zijn ze niet op getraind, zeggen oud-politieinstructeur Dick Bleumink en bedrijven die beroepsmatig regelaars inzetten. Tot 2012 gaf de politie een klassikale cursus voor de vrijwilligers, maar dat jaar werd overgestapt op e-learning. Dat is een theoriecursus van een halfuur die thuis op de bank is te maken. Wie niet direct slaagt, kan eindeloos herkansingen aanvragen, tot het wel lukt. Deze cursus besteedt volgens de critici ook geen aandacht aan de juiste houding tegenover weggebruikers, wat de politie vroeger wel deed. Levensgevaarlijk, aldus de oud-politieinstructeur.
Het e-learning-programma wordt namens de politie uitgevoerd door de Stichting Verkeersregelaars Nederland. Die meent dat de kwaliteit juist is verbeterd, omdat nu in het hele land de opleiding identiek is.

Gedeeld

2 thoughts on “Gevaar door slechte opleiding verkeersregelaar”

  1. Mee eens! Deze beroepsgroep zonder CAO, wordt ook gebruikt door gemeenten en uwv om mensen aan het werk te krijgen. Op zich goed als je er geschikt voor bent. Jammer genoeg zijn velen dat niet door gebrek aan, assertiviteit, humor, goed inzicht en inschattingsvermogen. Er zijn erbij die het beter willen doen dan de agent. Door alle slecht presterende wordt de naam van de verkeersregelaars wel in een slecht daglicht gesteld met alle gevolgen van dien.

    Ik had bij mijn examen een vrij strenge agent. Een foutje en dat werd herexamen. Toen vond ik dat niet goed, maar blijkt wel nodig. Na mijn examen had hij op mij geen opmerkingen. Geeft je dan toch de kroon op je werk.

    Geen dag is hetzelfde, autoriteit, assertiviteit en een klein stukje entertainment maakt dat iedereen de aandacht op jou vestigd en naar je luistert. Veiligheid staat voorop! Beroep kan ook eenzaam zijn in slecht en koud of zeer warm weer. Lange dagen, vaak zonder pauzes. Hangt van werkgevers of opdrachtgevers af of jij pauze kan houden.
    Verkeer houdt geen rekening met koffie of lunch pauzes.

    Zorg dus dat je brood en een fles water bij je hebt in je jaszak!

  2. Ben ik het 100% mee eens. Men dient wel onderscheid te maken tussen verkeersregelaars beroepsmatig en evenementenregelaar.
    Evenementenregelaars doen e-learning via internet, beroepsmatige verkeersregelaars hebben een heel andere opleiding.
    Daarbij komen evenementenregelaars 5 x per jaar op straat te staan en beroepsmatige iedere dag. De huidige verkeersdeelnemers zijn wel erg asociaal aan het worden. Laatst had ik zelf iets. Er was een omleiding en ik stond bij de afgesloten weg. Er stopte een wagen met zes kleine kinderen erin. De bestuurder draaide zijn raam omlaag en riep ‘idioot weer een omleiding, ga jij je moeder neuken jij achterlijke’. Nu dit is naar mijn mening ook niet nodig. Bij zulke uitspraken krijg ik wel eens een bepaalde neiging.

    Math Schepers

Geef een reactie