Grote paniek op Schiphol wegens vals alarm

De hulpdiensten in de regio Schiphol moesten woensdagavond massaal in actie komen, nadat vanuit een toestel van Air Europa een melding over een kaping was verzonden. De gezagvoerder zou aan een stagiair hebben uitgelegd hoe de speciale code werkt en per ongeluk op verzenden hebben gedrukt. Experts twijfelen of dat waar is.

Het toestel stond rond 18.45u aan de D-pier en de passagiers gingen net aan boord voor hun vlucht naar Madrid, toen het kapingsalarm werd verzonden. Tijdens het aan boord gaan van passagiers, is de beveiligde deur van de cockpit vaak nog geopend, waardoor een echte kaping in zo’n situatie niet is uit te sluiten. Daarom werd opgeschaald naar Grip 3 en werd de omgeving rond de gate direct ontruimd. Nadat duidelijk was dat er sprake was van vals alarm, werden de passagiers en de bemanning van boord gehaald. Daarbij werden geen aanhoudingen verricht. Wel startte de marechaussee direct een onderzoek. Tegen 23u vertrok vlucht UX1094 alsnog naar Madrid.

Noodfrequentie
Volgens deskundigen kan de bemanning van een vliegtuig op verschillende manieren een kaping melden. Gewoon via de radio via een speciale noodfrequentie en via een noodknop. Daarnaast kan code 7500 worden ingevoerd. Als de luchtverkeersleiding deze ontvangt, weet men direct dat er kapers aan boord zijn. Deskundigen zeggen zich niet voor te kunnen stellen, dat een piloot per vergissing de alarmcode verzendt.
Bij een kaping wordt standaard opgeschaald naar Grip 3 en wordt ook de NCTV ingeschakeld om de interventie te coördineren. De hulpdiensten bleven paraat op Schiphol, totdat het vliegtuig geheel ontruimd was. Andere vluchten liepen vertraging op, maar het was niet nodig om vluchten te annuleren wegens het incident.

Gedeeld

Geef een reactie