Beveiliging nieuws

Onze partners

2N

Dahua

MPL

PG Security Systems

SOBA

Secusoft

NIBHV

VideoGuard

De Beveiligingsjurist

GFT

Genetec

Brivo

Lobeco

ASSA ABLOY

Oribi ID Solutions

SMC Alarmcentrale

Crown Security Services

Connect Security

Milestone

ASIS

CardAccess

BHVcertificaat.online

JMB Groep

Unii

HD Security

Eizo

Multiwacht

Seris

EAL

Paraat

Nimo Drone Security

RoSecure

Gold-IP

G4S

VAIBS

Centurion

Top Security

VVNL

Securitas

Sequrix

20face

IDIS

Trigion

DZ Technologies

HID

Dero Security Products

CDVI

Add Secure

NetworxConnect

Hikvision

Paxton

ADI

CSL

Nenova

Optex

Kiwa

Masset Solutions

Akuvox

Advancis

Explicate

Traka ASSA ABLOY

Nimo Dog Security

Uniview

i-Pro

Ajax Systems

Bydemes

Service Centrale Nederland

VEB

Hanwha Vision Europe

Avigilon Alta

Koninklijke Oosterberg

ARAS

VBN

SmartCell

Alarm Meldnet

Seagate

Bosch Security Systems

SmartSD

Regio Control Veldt

OSEC

Alphatronics

Eagle Eye Networks

Grote paniek op Schiphol wegens vals alarm

6 november 2019
Redactie
22:54

De hulpdiensten in de regio Schiphol moesten woensdagavond massaal in actie komen, nadat vanuit een toestel van Air Europa een melding over een kaping was verzonden. De gezagvoerder zou aan een stagiair hebben uitgelegd hoe de speciale code werkt en per ongeluk op verzenden hebben gedrukt. Experts twijfelen of dat waar is.

Het toestel stond rond 18.45u aan de D-pier en de passagiers gingen net aan boord voor hun vlucht naar Madrid, toen het kapingsalarm werd verzonden. Tijdens het aan boord gaan van passagiers, is de beveiligde deur van de cockpit vaak nog geopend, waardoor een echte kaping in zo’n situatie niet is uit te sluiten. Daarom werd opgeschaald naar Grip 3 en werd de omgeving rond de gate direct ontruimd. Nadat duidelijk was dat er sprake was van vals alarm, werden de passagiers en de bemanning van boord gehaald. Daarbij werden geen aanhoudingen verricht. Wel startte de marechaussee direct een onderzoek. Tegen 23u vertrok vlucht UX1094 alsnog naar Madrid.

Noodfrequentie
Volgens deskundigen kan de bemanning van een vliegtuig op verschillende manieren een kaping melden. Gewoon via de radio via een speciale noodfrequentie en via een noodknop. Daarnaast kan code 7500 worden ingevoerd. Als de luchtverkeersleiding deze ontvangt, weet men direct dat er kapers aan boord zijn. Deskundigen zeggen zich niet voor te kunnen stellen, dat een piloot per vergissing de alarmcode verzendt.
Bij een kaping wordt standaard opgeschaald naar Grip 3 en wordt ook de NCTV ingeschakeld om de interventie te coördineren. De hulpdiensten bleven paraat op Schiphol, totdat het vliegtuig geheel ontruimd was. Andere vluchten liepen vertraging op, maar het was niet nodig om vluchten te annuleren wegens het incident.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner