Beveiliging nieuws

Onze partners

RoSecure

Trigion

Eizo

Milestone

Paxton

MPL

Ajax Systems

CDVI

Brivo

Lobeco

Boon Edam

De Beveiligingsjurist

NIBHV

DZ Technologies

Akuvox

Unii

Service Centrale Nederland

Koninklijke Oosterberg

Masset Solutions

Alphatronics

Kiwa

Top Security

JMB Groep

SOBA

CardAccess

GFT

Paraat

Multiwacht

Avigilon Alta

VBN

Traka ASSA ABLOY

Add Secure

PG Security Systems

G4S

ARAS

Crown Security Services

Hanwha Vision Europe

Connect Security

Optex

NetworxConnect

SMC Alarmcentrale

Alarm Meldnet

Seris

Seagate

Hikvision

HD Security

HID

Dero Security Products

ADI

Advancis

i-Pro

Regio Control Veldt

CSL

Securitas

Uniview

Sequrix

20face

Secusoft

ASSA ABLOY

Gold-IP

2N

VEB

Nimo Dog Security

Bydemes

Explicate

Nimo Drone Security

Centurion

ASIS

BHVcertificaat.online

Nenova

EAL

VVNL

Oribi ID Solutions

SmartCell

Dahua

Eagle Eye Networks

VideoGuard

VAIBS

IDIS

SmartSD

Genetec

OSEC

Bosch Security Systems

Havenbedrijven: ‘Zeecontainers zijn belabberd beveiligd’

22 november 2019
Redactie
07:23

Zeecontainers worden meestal verzegeld, maar de kwaliteit daarvan is zodanig dat er makkelijk mee te sjoemelen is. Dat melden havenbedrijven in het AD naar aanleiding van recente voorvallen met verstekelingen, die verstopt in zeecontainers Engeland proberen te bereiken.

De bedrijven in De Rotterdamse haven vinden dat zeecontainers beter beveiligd moeten worden tegen het inklimmen van verstekelingen, het verstoppen van drugs en het stelen van lading. De controleslotjes die nu worden gebruikt zijn van een belabberde kwaliteit en makkelijk te saboteren, zelfs zonder dat dit opgemerkt wordt. Mensen- en drugssmokkelaars weten hoe zij de slotjes kunnen openen en sluiten, waardoor het lijkt alsof de container nog altijd verzegeld is. Behoorlijke eisen voor deze slotjes zijn er niet.

Verplichten
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) erkent het probleem, maar denkt dat het met alleen betere slotjes niet is op te lossen. Betere verzegeling kan in combinatie met andere maatregelen wel soelaas bieden, aldus TLN. Deltalinqs, de koepelorganisatie van bedrijven in de haven, is op het moment met de douane in overleg over de mogelijkheid om betere verzegeling te verplichten. Een ander probleem is bijvoorbeeld dat lege containers niet verzegeld hoeven te worden, waardoor het dan nog makkelijker is om deze voor smokkelwaar te gebruiken. Ook als een vrachtwagen na het opladen in één keer doorrijdt naar de bestemming is verzegeling van de container niet verplicht.

Internationale afspraken
Er wordt een brede variatie aan containerzegels gebruikt; van staafjes en slotjes met staalkabels tot tiewraps met een label. De duurste exemplaren kosten een paar euro, de goedkoopste een paar cent. Er wordt wel gewerkt aan internationale afspraken om containers beter te beveiligen met inbraakalarm of een elektronische verzegeling. Maar het is niet duidelijk wanneer die strengere regels van kracht worden. De logistieke bedrijven investeren intussen miljoenen aan hoge hekken en andere vormen van beveiliging, maar dat helpt weinig als verstekelingen aan boord kunnen klimmen terwijl een vrachtwagen voor het verkeerslicht staat.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner