Beveiliging nieuws

Onze partners

Seris

Uniview

DZ Technologies

Traka ASSA ABLOY

Eizo

Add Secure

Secusoft

Bosch Security Systems

VideoGuard

CardAccess

VVNL

HD Security

Service Centrale Nederland

Optex

Paxton

Milestone

i-Pro

Hikvision

NetworxConnect

Lobeco

SmartCell

Dahua

IDIS

GFT

20face

Securitas

Seagate

Ajax Systems

Avigilon Alta

Connect Security

HID

Gold-IP

VAIBS

Top Security

PG Security Systems

ASIS

Masset Solutions

VBN

VEB

Nimo Drone Security

ARAS

Regio Control Veldt

Sequrix

CSL

Kiwa

ASSA ABLOY

Brivo

Explicate

RoSecure

Oribi ID Solutions

MPL

BHVcertificaat.online

Nimo Dog Security

Centurion

Advancis

Alarm Meldnet

Alphatronics

Nenova

OSEC

Paraat

Hanwha Vision Europe

SmartSD

Eagle Eye Networks

Crown Security Services

Unii

Akuvox

Dero Security Products

Boon Edam

De Beveiligingsjurist

Genetec

2N

EAL

Multiwacht

NIBHV

ADI

CDVI

Koninklijke Oosterberg

JMB Groep

SOBA

Trigion

G4S

Bydemes

SMC Alarmcentrale

Hoorbaarheid van sirenes hulpvoertuigen onderzocht

30 januari 2020
Redactie
05:59

Welke factoren beïnvloeden de effectiviteit van geluidssignalen van voorrangsvoertuigen? Welke recente ontwikkelingen, zoals steeds beter geïsoleerde auto’s, spelen hierbij een rol? Uit het literatuuronderzoek van het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen blijkt dat er veel variabelen zijn die van invloed kunnen zijn.

In het onderzoek is onderscheid gemaakt tussen factoren die de effectiviteit van de geluidsbron beïnvloeden, factoren die van invloed zijn op de verspreiding van het geluid en factoren die het ontvangen ervan beïnvloeden.

Negatieve invloed
De onderzoekers concluderen dat de effectiviteit van het geluidssignaal sterk wordt bepaald door twee componenten: de hoorbaarheid en de lokaliseerbaarheid, waarop weer diverse factoren van invloed zijn. Er is een theoretisch optimum van het geluidssignaal dat is vastgelegd in wet- en regelgeving. In de praktijk blijkt echter dat vooral tijdens de verspreiding van het geluid diverse factoren de effectiviteit ervan beïnvloeden. Met name de geluidsdichtheid van moderne auto’s en het luisteren naar muziek of de radio hebben een negatieve invloed op de hoorbaarheid van geluidssignalen door automobilisten.

Geen ‘beste’ geluidssignaal
Waar mogelijk zijn in het onderzoek de prestaties van verschillende typen geluidssignalen met elkaar vergeleken. Deze vergelijking is niet compleet en kan ook niet als zodanig worden gezien om het ‘beste’ geluidssignaal aan te wijzen. Uit de vergelijking komt naar voren dat er niet één geluidssignaal is dat beter presteert dan andere geluidssignalen. Er treden per situatie verschillen op die ontstaan door fysieke en psychoakoestische factoren.

Beperking onderzoek
Het onderzoek richtte zich alleen op geluidssignalen, terwijl voorrangsvoertuigen in Nederland volgens de Nederlandse wetgeving gebruikmaken van zowel optische als geluidssignalen wanneer zij een dringende taak te vervullen hebben. Het kan zijn dat wanneer het geluidssignaal in mindere mate effectief is, optische signalen dit (deels) kunnen compenseren. Vervolgonderzoek kan wellicht duidelijkheid verschaffen over de samenhang tussen beide signalen.

Download Literatuuronderzoek effectiviteit geluidssignalen
Literatuuronderzoek effectiviteit geluidssignalen

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner